سه شنبه 19 خرداد 1405

 
 
     
 
     
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
آگهي درهموطن 
اخبار در موبايل 
آرشيو روزنامه 
تماس با ما 

اخبار داخلی تغذيه مصرف ميوه، سبزيجات، گوشت و لبنيات در دوران نوجواني الگوي تغذيه را بهبود مي‌بخشد

 
 

ایسنا , دوشنبه 8 شهريور 1389

مصرف ميوه، سبزيجات، گوشت و لبنيات در دوران نوجواني الگوي تغذيه را بهبود مي‌بخشد

 
 

به همين منظور مدارس مي‌توانند با برنامه‌هاي آموزشي مناسب و کارآمد به نوجوانان در بهبود عادات غذايي کمک شاياني كنند.

مصرف ميوه، سبزيجات، گوشت و لبنيات در دوران نوجواني و در دانش آموزان دبيرستاني مي‌تواند به عنوان يکي از راهکارهاي اصلي در اصلاح و بهبود الگوهاي تغذيه‌اي ناکارآمد، مفيد و کمک کننده باشد.
اين پژوهش يک مطالعه توصيفي – مقطعي است که با هدف توصيف مصرف چهار گروه اصلي غذايي(سبزيجات، ميوه، فراورده‌هاي لبني و گوشتي) توسط دکتر سيد يوسف مجتهدي، متخصص استاديار گروه کودکان دانشکده پزشکي دانشــگاه علوم پزشكي تهــران انجام شده است.
در اين مطالعه 1500 دانش آموز دبيرستاني استان زنجان به شکل تصادفي خوشه‌اي انتخاب شدند و در آن الگوهاي مصرف مواد غذايي در طول يک هفته منتهي به پژوهش مورد بررسي قرار گرفت.
بر اساس يافته‌هاي پژوهش بيش از 16 درصد دانش آموزان در طول يک هفته منتهي به بررسي، ميوه و 6،8 درصد آن‌ها از سبزيجات مصرف نکرده و بيش از 10 درصد آنان گزارش کرده بودند که از گوشت و فراورده‌هاي گوشتي استفاده نكرده‌اند؛ همچنين حدود 95 درصد نمونه‌ها بيان داشتند که حداقل روزي يک بار از شير و فراورده‌هاي آن استفاده كرده‌اند و تنها 8.7 درصد آن‌ها از ميوه جات و 27 درصد آن‌ها از سبزيجات حداقل 3 بار در روز مصرف داشتند.
با وجودي که غالب دانش‌آموزان دبيرستاني استان از چهار گروه مواد غذايي مورد بررسي استفاده مي‌كنند، اما لازم است تدابيري اتخاذ شود تا امکان دسترسي عموم افراد جامعه به مواد غذايي سالم و بهداشتي بر اساس توصيه‌هاي هرم راهنماي غذايي به قدر کفايت فراهم شود و سعي شود تا خوراکي بي خاصيت و مضر که مانع از مصرف غذاهاي سالم مي‌شوند، از سبد غذايي خانوار حذف شوند.
به همين منظور مدارس مي‌توانند با برنامه‌هاي آموزشي مناسب و کارآمد به نوجوانان در بهبود عادات غذايي کمک شاياني كنند.
اين پژوهش در مجله دانشکده بهداشت و انستيتو تحقيقات بهداشتي به چاپ رسيده است.

 
 

پسته قند خون را كاهش مي‌دهد
نوشابه احتمال زایمان زودرس را افزایش می دهد
از خريد زولبيا و باميه تيره رنگ خودداري كنيد

 
   
 
 
     
   
     
     
    ::  تماس با ما  ::  درباره ما  ::  sitemap  ::  آگهي درهموطن  ::
کليهء حقوق متعلق است به روزنامهء هموطن سلام. ۱۳۹۳ - ۱۳۸۳
طراحی و اجرای سايت : شرکت به نگار