پنجشنبه 9 فروردين 1403

 
 
     
 
     
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
آگهي درهموطن 
اخبار در موبايل 
آرشيو روزنامه 
تماس با ما 
توصيه روز
:: بازار کامپيوتر ::
معرفی تبلت چهار هسته‌يی شرکت ASUS‎
:: نکته آموزشی ::
چگونه گوشی اورجینال را از تقلبی تشخیص دهیم؟

اخبار داخلی فناوری اطلاعات داده‌های سازمانی ارزشمند

 
 

دوشنبه 26 آذر 1397

داده‌های سازمانی ارزشمند

 
 

ارزش داده‌های سازمانی توجهات بسیاری را به خود معطوف داشته و با روش‌ها و رویکردهای گوناگونی می‌توان آن را برآورده نمود.

همزمان با درهم‌گسیختگی صنایع به سبب فناوری، داده‌ها نزد اعضای هیئت مدیره سازمان‌ها، ارزش بسیار زیادی پیدا کرده‌اند. از این‌رو، پی بردن به ارزش داده‌های سازمانی، اهمیت روزافزونی پیدا کرده است.
سازمان‌های امروزی میزان معتنابهی "داده" دارند که با آنها به انجام عملیات می‌پردازند؛ از جمله داده‌های سنتی، داده‌های ساختاریافته و همچنین داده‌های تاریک که در پرتو پیشرفت‌های چشمگیر در عرصه پردازش زبان طبیعی، استخراج داده‌ها و فناوری‌های دسته‌بندی، اکنون روشن‌تر شده‌اند.
کاربران سازمانی با استفاده از بینش‌های حاصل از داده‌ها، بهتر می‌توانند تصمیم‌گیری کنند، به ارزیابی ریسک بپردازند و همچنین قادر خواهند بود برای مشغول ساختن مشتریان، راه‌های بهتری پیدا کنند.
با اینکه این اطلاعات قطعاً ارزشمند هستند، اما ارزش دقیق داده‌های سازمانی، چه میزان است؟ این پرسش برای بسیاری از مدیران ارشد اطلاعاتی و مدیران اجرایی پیش آمده است.
CIO با توجه به تجربه‌ای که با شرکت‌های فورچون۵۰۰ داشته، برای ارزش‌گذاری روی داده‌های سازمانی، یک رویکرد ساختاریافته توصیه می‌کند. این رویکرد شامل ارزش‌گذاری ذاتی، ارزش‌گذاری مشتقی، و ارزش‌گذاری الگوریتمی است.
برای مثال، شرکت‌ها می‌توانند اطلاعات خود را تجمیع کرده و در قالب یک مدل «داده به‌عنوان یک سرویس» آن را ارائه دهند.
برای نمونه، شرکت ایکوئیفاکس (Equifax) سوابق پرداختی خود را تجمیع کرده و اطلاعات تاریخچه اعتباری را به مؤسساتی می‌فروشند که در پی پشتیبانی از تصمیمات مالی هستند.
به همین شکل، شرکت دان اند براداستریت (Dun & Bradstreet) نیز پایگاه داده بزرگی از داده‌های تجاری مربوط به شرکت‌ها را دارد و آنها را به کسب‌وکارهایی که درصدد ارزیابی تأمین‌کنندگان و شرکا هستند، می‌فروشد.
افزون بر این، خرده‌فروشانی که درباره خریداران داده‌های زیادی دارند هم می‌توانند اطلاعات خود را به شرکت‌ها و تولیدکنندگان بفروشند. برخی از شرکت‌های مخابراتی نیز داده‌های جی‌پی‌اس یا مصرفی را از طریق اعطای مجوز می‌فروشند و این کار را یا در قالب تجمیعی یا انفرادی انجام می‌دهند.
ارزش پولی این داده‌ها با استفاده از رویکرد جریان نقدینگی، معیاری است برای پی بردن به ارزش داده‌های سازمانی.

 
 
   
 
تحليل
:: اقتصادی ::
شارژ اضافی ۱۲۰هزار تومانی «یارانه‌ها» ذخیره نمی‌شود/ نحوه بهره‌مندی از این شارژ
:: فناوری اطلاعات ::
آغاز دور جدید حراج شماره‌های رند همراه اول
:: روی خط جوانی ::
چه زمانی برای اولین بار بگوییم "دوستت دارم"
:: ورزش ::
همه چیز درباره خویچا کواراتسخلیا، مارادونای گرجستانی
:: فرهنگ و هنر ::
قلم مقدس به‌دنبال معرفی اسوه برای نسل خبرنگاران است
:: حوادث ::
چهار مظنون در رابطه با پرونده مرحوم مهرجویی بازداشت شده‌اند

يادداشت
:: فناوری اطلاعات ::
تاکید بر توسعه زیرساخت و سرویس های ارزش افزوده پیام رسان ها

 
     
   
     
     
    ::  تماس با ما  ::  درباره ما  ::  sitemap  ::  آگهي درهموطن  ::
کليهء حقوق متعلق است به روزنامهء هموطن سلام. ۱۳۹۳ - ۱۳۸۳
طراحی و اجرای سايت : شرکت به نگار