 |
توصيه روز |
 |
 |
:: بازار کامپيوتر :: |
 |
|
:: نکته آموزشی :: |
 |
|
|
 |
 |
|
 |
|
|
|
itmen , پنجشنبه 29 آذر 1386 |
|
موتورها پيدايتان ميكنند
|
| | |
 | افراد زير 50 سال با سطح سواد و درآمد بالا، بيش از ساير كاربران به جستوجوي خود در اينترنت تمايل نشان دادهاند. | 
تعداد آمريكاييهايي كه خود را در گوگل جستوجو ميكنند و يا اصطلاحا خود را گوگل ميكنند، روز به روز در حال افزايش است. آمريكاييها همچنين در مورد دوستان و همكاران خود در گوگل به جستوجو ميپردازند.
يكشنبه گذشته دو سازمان تحقيقاتي Pew Internet و American Life Project اعلام كردند كه 47 درصد از كاربران اينترنت در ايالات متحده در گوگل يا ساير موتورهاي جستوجوي اينترنتي، اطلاعاتي در مورد خودشان را جستوجو كردهاند.
اين آمار بيش از دوبرابر كاربراني است كه در سال 2002 به جستوجوي اطلاعات مربوط به خود در اينترنت پرداختند.
مري مدن (Marry Madden)، متخصص تحقيقاتي ارشد موسسه Pew با شگفتي از آمار مذكور ميگويد: درست است! اين آمار از 22 درصد به 47 درصد رسيده و عملا بيش از دو برابر افزايش پيدا كرده است، اما اين در حالي است كه بسياري از كاربران اينترنت، تا به حال حتي اسم خودشان را هم در يك موتور جستوجو تايپ نكردهاند. سطح آگاهي كاربران بدون شك بالا رفته است، اما نميدانم آيا اين درست است كه پا به پاي اطلاعاتي كه خودمان از خود منتشر ميكنيم يا ديگران در مورد ما بر جاي ميگذارند از همه آنها خبر داشته باشيم يا خير؟
حدود 60 درصد از كاربران اينترنت در تحقيقات مذكور عنوان كردند كه از گسترش اطلاعاتشان به صورت آنلاين نگراني و مشكلي ندارند؛ اما دغدغه اصلي آنها چگونگي به كار گرفته شدن اين اطلاعات است. در ميان طيف مختلف كاربران، افراد زير 50 سال با سطح سواد و درآمد بالا، بيش از ساير كاربران به جستوجوي خود در اينترنت تمايل نشان دادهاند، يكي از دلايل آن اين است كه شغل اين افراد به وجهه و اعتبار آنلاين خاصي نياز دارد.
اين در حالي است كه طبق گزارش Pew، 53 درصد از كاربران بزرگسال اينترنت اذعان كردهاند كه در مورد اطلاعات شخصي ديگري به جستوجو پرداختهاند.
اين در حالي است كه شخصيتهاي برجسته مثل خوانندگان يا بازيگران جز كساني به حساب نميآيند كه از طرف كاربران ديگر مورد جستوجو قرار گرفتهاند.
جستوجوي اين چنيني در بعضي از موارد به اين دليل است كه كاربر ارتباط خود با فرد مورد جستوجو را از دست داده است. با وجود اين، جستوجو براي يافتن اطلاعات دوستان، بستگان، هم شاگرديها و همسايهها به يك امر عادي تبديل شده است.
با اينكه درآمار به دست آمده، مردها و زنها در اين زمينه تقريبا درصد يكساني را تشكيل ميدهند، به نظر ميرسد زنان كمي بيش از مردان به پيدا كردن اطلاعات دوستانشان در اينترنت گرايش دارند.
اكثر اين جستوجوها بيخطر و بيآزار است و تنها براي پيدا كردن اطلاعات فرد ديگر به كار ميرود، اما يك سوم جستوجوهاي صورت گرفته در مورد ديگران، به جستوجوي اطلاعات عمومي مثل آمار طلاق و يا ورشكستگي مربوط ميشود. به همين نسبت، كاربران براي پيدا كردن عكس افراد ديگر نيز جستوجو كردهاند.
سه چهارم كاربراني كه خود را در اينترنت جستوجو كردهاند عنوان كردهاند كه اين كار را فقط يك يا دو بار انجام دادهاند و تنها چهار درصد از كاربران اينترنت اذعان كردند كه به نتيجه نامناسب و نااميدكنندهاي در جستوجوهاي خود رسيدهاند.
تحقيقات نشان ميدهد كه نوجوانان بيشتر از بزرگسالان نسبت به محدود كردن و ديده شدن اطلاعاتشان در پاتوقهاي اينترنتي و شبكههاي اجتماعي مثل Facebook يا MySpace حساسيت دارند.مدن در اين باره ميگويد: نوجوانان با فناوري و برنامههاي مختلف راحتتر كنار ميآيند، اما در عين حال والدين آنها در مورد فعاليت آنها و چگونگي به اشتراكگذاري اطلاعاتشان به آنها هشدار ميدهند.
گفتني است در تحقيقات مذكور كه بين 30 نوامبر تا سيام دسامبر سال پيش از 1623 كاربر اينترنت و از طريق تلفن صورت گرفت، فقط سه درصد احتمال خطا وجود دارد.
با وجود تمامي جستوجوهاي صورت گرفته، كاربران ظاهرا نسبت به دهه گذشته كمتر در خصوص محرمانگي اطلاعات خود حساسيت دارند و ميتوان گفت كه مردم نسبت به گذشته نگراني كمتري در مورد پخش و گسترش اطلاعات شخصيشان دارند و نتيجهگيري بهتر اين است كه مفهوم محرما نگي نسبت به قبل تغيير كرده است.
دانيل جي سولوو (Daniel J. Solove)، پروفسور حقوق دانشگاه واشنگتن ميگويد: اينكه مردم در حال حاضر نسبت به عواقب شهرت آنلاينشان آگاهي ندارند يك واقعيت است.
تمامي اين فناوريها و امكانات نسبتا جديد است و در نتيجه مردم زيادي بدون اينكه آگاهي چنداني در مورد جنبههاي منفي گسترش اطلاعات خود به صورت آنلاين داشته باشند به اين كار ميپردازند، در حالي كه نميدانند با گسترش اطلاعاتشان در معرض چه آسيبهاي بزرگي قرار دارند.
وي ميافزايد: پديده محرمانگي رفته رفته به مساله مهمي تبديل ميشود و ميتوان گفت كه ديگر چيزي تحت عنوان اطلاعات مخفي وجود ندارد. امروزه مردم خواستار امكانات مختلفي هستند و يكي از اين امكانات، كنترل بر اطلاعات شخصي است.
در واقع ميتوان گفت كه مردم با امر به اشتراك گذاري اطلاعاتشان به صورت آنلاين مشكل چنداني ندارند، اما آنچه آنها را اذيت و نگران ميكند، سوء استفاه يا استفادههاي تجاري و تبليغاتي از نام آنها است
| | | | | | |
|
 |
تحليل |
 |
 |
:: اقتصادی :: |
 |
|
:: فناوری اطلاعات :: |
 |
|
:: روی خط جوانی :: |
 |
|
:: ورزش :: |
 |
|
:: فرهنگ و هنر :: |
 |
|
:: حوادث :: |
 |
|
|
 |
 |
|
 |
|
|