خبرگزاری سلام -پژوهش مذکور همچنین نشان میدهد که بهبود نتایج جستوجوی به نمایش درآمده در موتورهای جستوجوی یاهو و MSN بدان معناست که احتمال استفاده از آنها به عنوان موتور جستوجوی برتر در آینده وجود دارد.
50 درصد از شرکت کنندگان در این نظرسنجی تصریح کردهاند که در صورتی که یک موتور جستوجو ایدهآلهای آنان را تامین نکند آمادگی دارند تا از موتور دیگری استفاده کنند.
با این حال گوگل هنوز در صدر موتورهای جستوجو قدرتمند قرار دارد و به نظر نمیرسد که به این زودیها این جایگاه رفیع را به رقبا واگذار کند. این پژوهش توسط شرکتی موسوم به key note systems انجام شده که در زمینه مدیریت تجارت الکترونیک فعال است. مسئولان این شرکت میگویند که در جریان این نظرسنجی از 250 معیار مختلف استفاده کردهاند تا پیشبینیهای آنان به واقعیت نزدیکتر باشد.
کارشناسان شرکت یاد شده معتقدند که در آخرین پژوهش آنان که در ژوئن سال 2004 انجام شد، هم یاهو و هم MSN از فاصله خود با گوگل کاسته بودند.
زیرا امکانات جستوجوی خود را ارتقا بخشیده بودند و قابلیتهای جدیدی را برای جلب رضایت کاربران در نظر گرفته بودند.
آنان میگویند که MSN با وجود آن که پس از گوگل و یاهو در مقام سوم است از جولای سال 2004 به این سو دست به فعالیتهای گستردهای زده و انتظار میرود تا اوایل سال 2005 امکانات جستوجوی جدیدی را در معرض دید کاربران قرار دهد.
پژوهش مذکور نشان میدهد که یکی از دلایل افزایش اقبال به MSN کارآیی لینکهای پشتیبان آن است که این سایت در کنار نتایج جستوجو به کاربران پیشنهاد میدهد. آمار دال بر آن است که 47 درصد از کاربران MSN این لینکها را پرفایده دانستهاند. حال آن که این رقم در ماه جولای سال 2004 تنها 37 درصد بوده است.
یاهو، MSNو در کنار آنها Ask jeeves همچنین به میزان قابل توجهی برظرفیت ایندکس یا فهرست سایتهای قابل نمایش خود افزودهاند که این کار توانایی آنها برای رقابت با گوگل را باز هم افزایش میدهد. عرضه میله ابزارهای اختصاصی نیز یکی از ابزارهای هر 3 شرکت برای به زانو درآوردن سلطان جستوجوی جهان بوده است.
موسسه keynote systems همچنین معتقد است که از ماه جولای تاکنون تعداد کاربرانی که از سایتهای یاهو و MSN به عنوان موتور جستوجوی برتر خود استفاده میکنند، به ترتیب 20 و 30 درصد افزایش یافته است. بیش از 81 درصد از کاربران یاهو و افزون بر 61 درصد از کاربران MSN میگویند که در صورت بهبود نتایج به نمایش درآمده در این سایتها استفاده از گوگل را به طور کامل کنار خواهند گذاشت. حال آن که این رقم در مطالعات قبلی در مورد یاهو و MSN به ترتیب 72 و 55 درصد بود و دست آخر آن که این پژوهش همچنین نشانگر آن است که هرچند 75 درصد از کاربران میگویند که معمولا تنها از یک موتور جستوجو استفاده میکنند؛ اما واقعیت آن است که تا 50 درصد از کاربران در صورت برآورده نشدن انتظاراتشان به سراغ موتور جستوجوهای جایگزین میروند. همچنین تا 20 درصد از کاربران نیز به طور منظم از انواع موتورهای جستوجو برای برآورده کردن نیازهایشان بهره میبرند. در نتیجه هیچ موتور جستوجویی نباید مطمئن باشد که به طور قطع حریف را از میدان به در کرده است.
|