مقاله تحلیلی-هموطن-عبدالله شهریوری-آمارها نشان می دهد، روزانه بیش از 100 میلیون پست الکترونیک بین کاربران اینترنت رد و بدل می شود و با این حساب ، رقمی در حدود ده ها هزار گیگابایت دیتا ، در دهکده جهانی الکترونیکی گردش می کند. بیش ترین حجم ارسال نشانی الکترونیکی متعلق به سایت های : yahoo/hotmail/gmail و سایت aol.com است . پست الکترونیک امروزه به یکی از بهترین ابزارها برای ارتباطات عمومی کاربران با یکدیگر و هم چنین تبادیل اطلاعات در حوزه های مختلف فرهنگی ، اقتصادی و فنی شده است . جای پای پست الکترونیک در حوزه های دوست یابی ، بازاریابی ، و حتی فعالیتهای جاسوسی کامپیوتری نیز باز شده و email ، در برخی موارد حاوی ویروس های مرگ بار وب شده است . استفاده درست از این ابزار ممتاز وب ، نکاتی دارد که امروز به گوشه هایی از ان اشاره می کنیم.
به اين نکات توجه کنيد
اگر از سیستم ارسال پست الکترونیک استفاده کرده باشید ، می دانید که با استفاده از گزینه CC می توانید عین نامه الکترونیکی خود را به هزاران نشانی دیگر ارسال کنید .
البته بعضی از کاربران از این قابلیت استفاده می کنند و یک فایل 10 مگابایتی را به تعداد 200 مرتبه به یک نشانی تحت یاهو و جی میل ارسال می کنند و ظرفیت پست الکترونیک کاربر مربوطه را پر می کنند. در این صورت هر ای میلی که به این نشانی ارسال شود، برگشت می خورد.
چرا که سرور نشانی الکترونیکی مزبور ، ظرفیت پذیرش email جدیدی را ندارد. برای مقابله با این رفتارهای مخربانه ، بهتر است حداقل هر 48 ساعت یک بار ، email های ناخواسته را del کنید و در مواردی که مرتب از یک نشانی خاص ، email های ناخواسته برای شما ارسال می شود ، با انتخاب نشانی الکترونیکی فرستنده مزاحم ، email آن را در فهرست نشانی های spam قرار دهید. اکنون هیچ ای میلی از این نشانی مخرب دریافت نخواهید کرد. بسیاری از کاربران به این مورد توجه نمی کنند.
ضمنا اگر در موضوع یک نشانی الکترونیکی ، مطالبی مانند : " این ای میل از بیل گیتس است !" ، " ظرف ده روز هزار دلار بگیرید " ، " درباره قرار فردای همدیگر " ، " درباره درخواست ملاقات شما " و موضوعاتی این چنینی برای شما ارسال شد ، از باز کردن نامه خودداری کنید.
چرا که این گونه نشانی ها 2 حالت دارد : یا تبلیغ یک سایت یا یک محصول خاصی است که کاملا با موضوع ارائه شده در نامه ، بی ارتباط است و قصد ارسال کننده ، فقط کلیک شما بر روی URL معرفی شده است .
حالت دوم آن است که این ای میل ناخواسته یک ATTACHMENT(ضمیمه) دارد که به محض باز شدن آن ، ویروسی محسوس یا غیر محسوس در رایانه شما فعال می شود و اثرات مخربی را بر فایلهای اجرایی و پتشیبان سیستم وارد می کنند.
پس باید به این موارد توجه کنید. ضمنا در مواردی که می دانید EMAIL ارسالی به یک نشانی ، ارزش دارد ، حتما یک کپی از آن را برای نشانی EMAIL خودتان هم ارسال کنید. مسئله بعدی آن است اگر نشانی یک پست الکترونیک را اشتباه درج کنید ، ظرف حداکثر 20 ثانیه ، EMAIL به نشانی الکترونیکی شما برگشت می خورد. در غیر این صورت حتما به ان نشانی رسیده است .
باید بدانید که سایت های مشهور و پر کاربرد و بیننده اینترنت ، از سیستم AUTO EMAIL RESPONDER استفاده می کنند. یعنی به محض دریافت ای میل از سوی شما ، بدون بررسی ای میل ، یک ای میل عمومی و کلی برای شما ارسال می کنند که در ان یک سری راهنمایی های کلی شده است .
یعنی اگر در مورد تبلیغات در سایت یاهو به INFO@YAHOO.COM ای میل بزنید ، هیچ وقت مسئولان این سایت به شما جواب درستی نمی دهند. شما باید به نشانی خاص ان مرجع ای میل بزنید تا جواب درستی دریافت کنید.
ضمنا با ارسال EMAIL های اشتباه به سایت های بزرگ ، معمولا نشانی شما در بانک اطلاعات EMAIL های آنان ذخیره می شود و در آینده نزدیک باید شاهد دریافت کلی ای میل مقطعی در مورد مسائل مختلف از سوی این سایت ها بر روی صندوق الکترونیکی خود باشید ! ضمنا از ارسال یک نشانی با موضوع فارسی مبتنی بر یونیکد همواره خودداری کنید . چرا که بسیاری از سیستم عامل های کاربران این کدهای utf8 را نمی شناسند!
نکاتی در مورد BCC
به منظور ارسال نامه های الکترونيکی از برنامه های متعددی نظير Outlook استفاده می شود . برای مشخص کردن آدرس دريافت کنندگان يک Email می توان از فيلدهای To و يا CC استفاده کرد . در برخی موارد استفاده از فيلد BCC گزينه ای مناسب و در عين حال ايمن تر به منظور ارسال نامه های الکترونيکی است.
BCC چيست ؟
BCC از کلمات blind carbon copy ، اقتباس شده است . با استفاده از BCC ، امکان مخفی نگه داشتن آدرس دريافت کنندگان يک Email ، فراهم می گردد . بر خلاف آدرس هائی که در فيلد To و يا CC درج و امکان مشاهده آنان توسط ساير دريافت کنندگان وجود دارد ، امکان مشاهده آدرس های درج شده در فيلد BCC توسط ساير دريافت کنندگان وجود نخواهد داشت( ارسال نسخه ای از نامه به شخص ثالث بدون اين که به دريافت کننده اوليه نامه اطلاعی داده شده باشد ) .
چرا می بايست از BCC استفاده نمود ؟
در اين رابطه می توان به دلايل زير اشاره کرد :
محرمانگی :در برخی موارد لازم است که به دريافت کنندگان يک Email اين امکان داده شود تا بدانند چه افراد ديگری نيز آن را دريافت داشته اند . در برخی حالات ديگر ممکن است شما قصد ارسال يک Email برای چندين دريافت کننده را داريد و نمی خواهيد آنان نسبت به اين موضوع آگاه گردند که نامه ارسالی توسط چه افراد ديگری نيز دريافت شده است . مثلا" زمانی که شما يک Email را به نمايندگی از سازمان و يا يک موسسه تجاری برای مشتريان خود ارسال می نمائيد ، صيانت از ليست مشتريان ، بسيار حائز اهميت می باشد. در صورتی که از فيلدهای To و يا CC به منظور ارسال يک Email برای دريافت کنندگان متعددی استفاده می گردد ، دريافت کنندگان Email هر گونه پاسخی که به پيام ارسالی داده خواهد شد را نيز دريافت خواهند کرد ( مگر اين که فرستنده آنان را از ليست حذف نمايد ) .
رعايت حقوق دريافت کنندگان : نامه های الکترونيکی فوروارد شده ، اغلب شامل ليست های طولانی از آدرس هائی است که توسط فرستنده قبلی و با استفاده از فيلد CC ، ارسال شده است . اينگونه آدرس ها عموما" فعال و معتبر بوده و خوراک مناسبی برای توزيع کنندگان نامه های الکترونيکی ناخواسته، خواهند بود .علاوه بر اين ، تعداد زيادی از نامه های الکترونيکی حاوی ويروس از آدرس های Email موجود در پيام هائی که شما دريافت می کنيد ، استفاده کرده و اقدام به جمع آوری آدرس های فوق می کنند .بنابراين، وجود اينگونه ليست های طولانی در پيام های فوروارد شده ، تمامی آدرس های موجود در ليست را در معرض تهديد قرار خواهد داد ( در صورت آلودگی پيام های دريافتی ) .
تعداد زيادی از استفاده کنندگان نامه های الکترونيکی ، پيام های دريافتی را با استفاده از فيلد CC برای تمامی اعضاء موجود در دفترچه آدرس خود، فوروارد می کنند . پيشنهاد می کنيم، دوستان خود را تشويق کنيد در مواردی که قصد فوروارد پيام هائی را برای شما دارند از فيلد BCC ، استفاده کنند .
در چنين مواردی ، امکان مشاهده آدرس Email شما توسط ساير افراد کمتر می شود. به منظور پيشگيری در مقابل اينگونه مسائل ، علاوه بر استفاده از BCC در صورت فوروارد نمودن پيام ها ، تمامی آدرس های Email موجود در پيام ، نيز حذف شود .
|