بنا بر نظرسنجی باشگاه فعالان آیسیتی، FARASSOO بیشترین رشد و MEC بیشترین افت را در شاخص بازار داشتهاند.
معمولاً برای خرید قطعات یک رایانه ،در صورتی که مصرفکننده بنا بر اطلاعات شخصی خود تصمیم به انتخاب بگیرد، مقیاسهایی مثل مشخصات فنی، قیمت، گارانتی و.... را در اولویت قرار میدهد؛ در رابطه با تجهیزات جانبی مثل وبکم، Game pad و ...علاوه بر ملاکهای مذکور، در مرحله بعد ظاهر آن قطعه نیز از اهمیت برخوردار است.
اما در مورد کیس که یکی از قطعات اصلی یک رایانه محسوب میشود از دید یک کاربر خانگی قبل از هر ملاک دیگری، زیبایی و طراحی آن اولویت دارد تا به یکی از اصلیترین ملاکهای انتخاب کاربران عادی تبدیل شود.
البته امروز علاوه بر زیبایی، کیفیت قطعات، امکانات جانبی و یا حتی سهولت حمل نیز میتواند در جذب کاربر نقش داشته باشد. امکاناتی مثل LED، فن اضافی، پورتهای متعدد و قابلیت نصب آسان قطعات میتواند از جمله این موارد باشد.
قطعاً اضافه شدن این امکانات توجه ذهنها را بیشتر به سمت ظاهر کیسها میبرد تا باعث فراموش شدن ملاکهای مهم و حرفهایتری همچون Power، سیستم تهویه داخل کیس، ضخامت ورق استفاده شده در کیس، طراحی داخلی و طراحی آیرودینامیکی خارج کیس که به طور غیرمستقیم بر عملکرد سیستم تاثیر میگذارد شود.
البته با توجه به کاربریها گوناگون این ملاکها دستخوش تغییر میشوند به طوری که برای کاربران حرفهای ظاهر کیس در مرحله آخر بررسی قرار میگیرد. به هر حال تنوع مناسبی که در بازار وجود دارد میتواند تا حدودی کاربران مختلف را راضی کند.
البته از طرفی این تنوع زیاد موجبات سردرگمی و پراکندگی ذهن را نیز به نوعی در مشتری ایجاد میکند. ناگفته نماند که با این حال بازار کیس ایران ازمعدود بازارهایی است که برندهای مطرح جهانی در آن جایگاهی ندارند و هر کیسی با توجه به مشخصه خاصی که دارد به فروش میرسد.
برخی کیسها با تمرکز بر قیمت پایین، برخی با عرضه Power و برخی با استفاده از سایر تجهیزات جانبی ظاهری و برخی دیگر هم شاید اصولیتر. اما با توجه به نظرسنجی اخیر باشگاه فعالان ICT، هم اکنون این بازار از ثبات قابلتوجهی برخوردار است و حتی با وجود تنوع زیاد برندها، برندهای مطرحی همچون Green ، Elegance ، TVM و FARASSOO بیشترین سهم شاخص بازار را از آن خود کردهاند.
Green که از جایگاه و اعتبار خاصی در بین کاربران برخوردار است با تمرکز بر هر دو بخش ظاهر و کیفیت در کنار خدمات پس از فروش و قیمت مناسب توانسته است جایگاهش را به مرور تثبیت کند به طوری که با توجه به شاخص، این برند از تیرماه گذشته تا کنون در طول برگزاری 3 نظرسنجی، با برخورداری از سهم یکسان 27% از شاخص بازار، بدون کوچکترین تغییری بالاترین جایگاه را در اختیار دارد.
درمورد این برند میتوان به اختلاف 14 درصدی نظرات اعضا در تهران و شهرستانها نیز اشاره کرد؛ به طوری که Green در تهران از 35% و در شهرستانها از 21 % از سهم شاخص برخوردار است. رشد 4 درصدی سهم تهران از دی ماه گذشته و همچنین افت 1 درصدی سهم شهرستانها مضاف بر اختلاف سهم مذکور، میتواند نشان از تمرکز بیشتر شرکت سبز بر بازار تهران داشته باشد.
به هر حال آنچه که بیشتر از هر چیزی مشخص است فاصله زیاد این برند با سایر رقباست. پایینتر از Green، برند Elegance نیز با برخورداری از 15 درصد از سهم شاخص توانسته است همانند این برند به ثبات قابل قبولی در بازار برسد و از تیرماه گذشته تا کنون این سهم را حفظ کند.
اختلاف نظر اعضا در تهران و شهرستان در مورد این برند کمتر است اما برخلاف Green سهم 17 درصدی این برند از دید اعضای شهرستان در مقابل 11درصد تهرانیها نشان از تمرکز بیشتر آن بر بازار شهرستانها دارد.
اما یک پله پایینتر TVM قرار دارد که با مقایسه آمار، از زمستان گذشته تا کنون 3 درصد کاهش سهم داشته است و با کسب 12% آرا، جایگاه سوم پر مخاطبترین کیسها را به دست آورده است. TVM که در شهرستانها همان 10% سهم خود را حفظ کرده، توانسته جایگاه خود را تثبیت کند. اما با کاهش سهم 6 درصدی در پایتخت، موقعیت خود را در این منطقه متزلزل میبیند.
با این حال در تهران با 14% سهم از Elegance بالاتر قرار میگیرد تا دومین برند محبوب پایتخت باشد. شایان ذکر است که در زمستان گذشته این برند با در دست داشتن 20% از سهم شاخص بازار تهران دوبرابر شهرستانها رای آورده بود.
بعد از این 3 برند، FARASSOO قرار دارد که توانسته خودش را به سطح بالاتری در جدول برساند. این برند که در تیرماه گذشته با 6% از سهم شاخص بازار پایینتر از Porsche و MEC قرار داشت با رشد تدریجی توانست این سهم را در دی ماه به 8 و در تیر ماه امسال به 10 درصد برساند تا امروز بالاتر از این دو برند پس از TVM قرار بگیرد.
FARASSOO با توجه به سهم یکسان در تهران و شهرستانها نشان داده است که از توانایی توزیع و عرضه مناسبی در کل کشور برخوردار است و با تمرکز بر هر دو بخش تهران و شهرستان کمکم خودش را به مدعیان این بازار هم نزدیک کند. این شرکت با توجه به افزایش تنوع کیس هایش، از زمستان گذشته تا کنون، 3% در تهران و 2 % در شهرستانها رشد داشته است.
پایینتر از FARASSOO دو برند قرار دارند که با توجه به آمار نظرسنجی، از تیرماه گذشته تاکنون افت سهم شدیدی داشتهاند، به طوری که تقریباً نیمی از سهم شاخص بازار خودرا از دست دادهاند. Porsche که در تابستان گذشته با 11 % کمکم خودش را به 3 برند بالای جدول نزدیک میکرد از تیر85 تا دی 4% و از دی ماه تا تیر امسال 1% از سهم خود را از دست داد.
شایان ذکر است که این برند از زمستان تا به امروز 7% از سهم شهرستانهای خود را از دست داد و 5% به سهم تهران خود افزود تا نشان دهد با تغییر سیاست توزیع و فروش، تمرکز بر بازار تهران را در دستور کار خود قرار داده است.
و اما بازنده بزرگ، MEC است که درنظرسنجی تیرماه سال گذشته با 13 % از سهم بازار در جایگاه چهارم قرار داشت با از دست دادن بیش از نیمی از سهم خود، جایگاهش را به FARASSOO واگذار کرد. MEC که از تیر85 تا دی ماه گذشته 2 % کاهش سهم داشت با یک سقوط عجیب با از دست دادن نیمی از سهم خود در تهران و شهرستان از جایگاه چهارم به ششم نزول کرد.
این برند که در شهرستانها 13 و در تهران 9 درصد از سهم شاخص بازار را در اختیار داشت هماکنون به ترتیب 7 و 5 درصد از سهم این بخشها را به خود اختصاص داده است تا بزرگترین بازنده این بازی لقب بگیرد.
شاخص S&P نتیجه آمارگیری هفتگی درباره موضوعات و اقلام مختلف از اعضای باشگاه فعالان ICT کشور میباشد. آرای اعضای این باشگاه که متشکل از حدود 2000 واحد فعال در امر توزیع و فروش محصولات رایانه و ارتباطات میباشد، به صورت آنلاین در پورتال www.sandp.ir ثبت، جمع آوری و به صورت نمودارهای آماری ارائه میگردد.
بدون هرگونه ادعای مربوط به میزان جامعیت شاخص ارائه شده، این آمار به تفکیک تهران و شهرستانها و نمودارهای مقایسهای آن و نیز تحلیلهای مرتبط با هر شاخص و آرشیو شاخصها در سایت www.sandp.ir برای دسترسی عموم موجود میباشد. نظرات و پیشنهادات کارشناسانه خود را در حوزه ICT از طریق سایت ارسال نمایید.
|