با هدف توسعه فناوري اطلاعات و ارتباطات در امر آموزش و كاهش سن فراگيري آن ، با تاسيس اولين پيش دبستان و دبستان تمام كامپيوتري با ساختارIT پروژه ICT كودك و نوجوان (پكا) در سطح ملي براي مدارس كل كشور اجرا مي شود.
مهندس پيمان سلطاني ، مدير پروژه ICT كودك و نوجوان در مجتمع فني تهران در كنفرانس خبري كه به همين مناسبت در تشريح اين پروژه در جمع خبرنگاران رسانه ها با بيان مطلب فوق ، گفت : در پي اهداف برنامه چهارم توسعه كشور براي توسعه دانايي محور و تاكيد اكيد مقام معظم رهبري بر توجه ويژه به امر آموزش و بازنگري بر فرآيند هاي آن و استفاده از فناوري هاي روز جهان در اين حوزه و همچنين بر پايه اصل 44 قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران مبني بر خصوصي سازي ، مجتمع فني تهران با تاييد معاونت فناوری ارتباطات و اطلاعات وزارت آموزش و پرورش ، بنیادICDL ایران ونیزدفترتکنولوژی آموزشی اين وزارتخانه بر ساختار و نرم افزارهاي طراحي شده ،اخيرا اقدام به تاسيس اولين پيش دبستان و دبستان الكترونيكي مبتني بر ساختار تمام فناوري اطلاعات و آموزش هاي IT بر اساس طرح ICTكودك (پكا ) 4 ساله خود كرده است كه در مرحله فراگير اين پروژه در سطح ملي براي مدارس كل كشور اجرا مي شود.
وي در ادامه افزود : در اين ميان اهميت بخشي و تحقق دولت الكترونيك در كشور نيازمند توسعه زيرساختار لازم است كه تربيت شهروندان الكترونيك بر اساس اين پروژه در قالب آماده سازي كودكان الكترونيك محقق خواهد شد.
مدير مسئول نمايندگي تهرانپارس مجتمع فني تهران در ادامه اظهار داشت : قرن 21 قرن دانایی است ، یعنی تبدیل جامعه صنعتی به جامعه اطلاعاتی وامروزه ثروتمند ترین کشورها وجوامع انسانی ، آنهایی هستند که بیشترین دانش وآگاهی واطلاعات را دراختیاردارند ویقیناً راهبری آموزش وپرورش آینده به عهده فنـاوری اطـلاعات( IT ) خواهد بود.
اگربخواهيم از این مهم غافل باشد ، آنچنان دچار چالش عقب ماندگی تاریخی خواهیم شد که جبران آن غیر ممکن می نماید ، لذا باید باتمام وجود در جهت نیل به این هدف گام برداریم.
وي گفت : در حال حاضر بسياري از كشورهاي پيشرو در زمينه ارتباط از راه دور، در حال ايجاد و راهاندازي مدارس، دانشگاهها و كلاسهاي الكترونيكي و به اصطلاح كلي آموزشهاي مجازي يا توسعه نظامهاي آموزشي سنتي خود هستند.
ايجاد و راهاندازي اين مؤسسات فوايد بسياري از قبيل افزايش تعداد دانشآموز، حذف بسياري از موانع فيزيكي وجغرافيايي، دسترسي سريع و مؤثر به منابع اطلاعاتي دنيا، امكان برقراري ارتباط بيشتر و گسترده تر بين معلمان و دانشآموزان ، جذب معلمان و اساتيد و نيروي انساني زبده و متخصص مورد نياز از سراسر دنيا، حذف يا كاهش موانع و محدوديتهاي دست وپا گير اداري است.
سلطاني با اشاره به دغدغه بين المللي بر امر آموزش و آمار و وضعيت موجود تصريح كرد :
در برنامه زمانبندی شده ای که در اجلاس سران كشور ها درباره جامعه اطلاعاتي (WSIS) در ژنو ارایه شد ، توسعه ICT در دبیرستان ها تا سال 2010 و توسعه ICT در تمامی مدارس تا سال 2015 مورد تاکید قرار گرفت؛ به این ترتیب تا سال 2015 برنامه توسعه ICT باید در تمامی مدارس و دانشگاه ها به اجرا در آید و اینک به نيمه سال 2007 نزدیک می شویم.
بر اساس آمار، تعدادکل دانش آموزان مقطع دبیرستان در ايران در سال 81 حدود 5 میلیون نفر(4میلیون و962هزارو478نفر) برآورد شده كه از این میزان بیش از یک میلیون نفر در تهران مشغول تحصیل بوده اند. بنابراین در می یابیم که ارایه آموزش بر پایه ICT به این قشر عظیم جامعه تا چه حد مي تواند تاثير گذار باشد.
مدير پروژه آموزش ICT كودك و نوجوان مجتمع فني تهران جهت اجراي طرح پكا (پيشتازان كامپيوتر ايران ) درمدارس كشور تاكيد كرد : توسعه ICT در مدارس ، تنها به تجهیزات سخت افزاری محدود نمی شود.
این توسعه نیازمند برنامه ریزی دقیق و گسترده ای برای تهیه محتوای آموزشی مناسب در زمینه ICT برای دانش آموزان ، استفاده از معلمان آموزش دیده و مسلط به این مقوله ، ایجاد فضای مناسب برای یادگیری و نصب تجهیزات متناسب با تعداد دانش آموزان، ایجاد بستر های مخابراتی جهت استفاده از اینترنت و بسیاری نکات ریز و درشت دیگر است.
سلطاني خاطر نشان كرد : به کار گیری فناوری اطلاعات و ارتباطات در مدارس و تحول در فرایند آموزش و تحصیل را می توان به عنوان مهم ترین حلقه و پایه توسعه ملی در نظر گرفت.
در همین راستا وزارت آموزش و پرورش با تاسیس دفتر مدیریت طرح و توسعه فناوری اطلاعات وارتباطات ،بر آن شد تا با ارایه و اجرای پروژه های مختلف در زمینه ICT با همکاری بخش خصوصی ، این فناوری نوین را در سطح مدارس و حوزه های مختلف آموزش و پرورش توسعه دهد.
به طور کلی 6 پروژه در وزارت آموزش و پرورش برای اجرا در نظر گرفته شد که از آن جمله می توان به طرح جامع توسعه ICT در وزارت آموزش و پرورش ، طرح توسعه شبکه رشد (شبکه ملی مدارس کشور) ، پایلوت مدرسه الکترونیکی و تولید محتوای الکترونیکی اشاره کرد.
مدير مسئول دپارتمان ICT كودك و نوجوان مجتمع فني تهران با مشاهده شكاف ديجيتالي ما بين ايران و جامعه پيشرفته جهان و با توجه به برنامه هاي بلند مدت در اجراي دوره هاي نوين فناوري اطلاعات و رايانه و بمنظور افزايش توان نيروهاي متخصص در بالا بردن آمادگي نيروهاي متخصص در زمينه هاي الكترونيكي از جمله دولت الكترونيك ، آموزش الكترونيك و تجارت الكترونيك ،سعي در آموزش و تربيت شهروند الكترونيك داشته و با ابداع Package آموزشي ICT ويژه كودكان و نوجوانان(تحت عنوان طرح پكا) سعي در توسعه اين پروژه در ابعاد ملي دارد تا از طريق تعامل با آموزش و پرورش و همكاري با مديران مدارس كشور آمادگي جامعه ايراني را در پيوستن به جامعه اي با رويكرد الكترونيكي هموار سازد.
با تكيه بر تاكيد مقام معظم رهبري به اجراي اصل 44 قانون اساسي در جهت حمايت از خصوصي سازي و تفويض اختيارات اجرايي به واحدهاي خصوصي به جهت ايجاد جو اعتماد در جامعه ، به تازگي مجتمع فني تهران نمايندگي تهرانپارس مدرسه اي غير انتفاعي در مقطع دبستان با زير ساخت IT و تمام الكترونيك را تاسيس نموده كه هدف از آن در حوزه كارآفريني ديجيتالي ، استفاده از شيوههاي نوين براي بهبود بخشيدن به كيفيت آموزش، تربيت افراد شايسته كه در هر زمان قابليت و كارايي صنايع نوين را داشته باشند مدنظر قرار گرفته كه مطمئناًً اين امر با حمايتهاي همه جانبه و دلسوزانه مسئولان كشور محقق خواهد شد.
|