کنترل صداي بازار در دست فروشندگان
SandP.ir , شنبه 14 مهر 1386 - ساعت 23:18

اعتبار و يا تصويري که يک برند در ذهن کاربران مي‌سازد نيز از مهم‌ترين عواملي است که خريداران را ترغيب به انتخاب و يا پذيرش يک برند مي‌کند. اين

 

محمدجواد مفيدرام- بحث درباره نياز يک کاربر رايانه شخصي به اسپيکرنيست.بلکه موضوع نوع‌اين نياز و تقاضايي است که يک کاربر از رايانه شخصي خود دارد. معمولا يک کاربر عادي که مهم‌ترين استفاده‌اش از اسپيکر در محدوده شنيدن موسيقي و تماشاي يک فيلم و يا لذت بردن از صداي يک بازي است، نيازي به يک اسپيکر حرفه‌اي با شفافيت و قدرت بالا ندارد.به همين دليل غالب اسپيکرهاي رايانه هاي شخصي از امکانات مشابهي برخوردارند و غالبا دو بلندگو به همراه يک ساب ووفر تمام تقاضايي است که يک کاربر خانگي از سيستم صوتي رايانه‌اش دارد. با توجه به‌اين مطلب و نوع ‌اين تقاضا، ديدگاه و شناخت فروشنده درباره برند و کيفيت محصول، تبديل به يک فاکتور مهم در ‌اين بازار مي‌شود؛ البته تشخيص تفاوت کيفيت اسپيکرهاي غير حرفه‌اي از يکديگر که داراي قدرت پخش يکساني مي‌باشند کار دشواري است چراکه مي‌توان گفت همگي تقريبا در سطح يکساني از کيفيت قرار دارند اما به هر حال اعتبار برندهاي موجود و خدمات پس از فروش شرکت هاي توزيع‌کننده نيز مي‌تواند در انتخاب تاثيرگذار باشد. با ‌اين وجود و با توجه به نقش فروشنده ، ميزان سود،کيفيت محصول،خدمات پس از فروش و نوع رابطه فروشگاه با شرکت توليد و يا توزيع‌کننده از مهم‌ترين عواملي است که مي‌تواند تاثير مستقيم بر ديدگاه فروشنده و غيرمستقيم بر تقاضاي خريدار داشته باشد. در کنار نقش فروشنده ،اعتبار و يا تصويري که يک برند در ذهن کاربران مي‌سازد نيز از مهم‌ترين عواملي است که خريداران را ترغيب به انتخاب و يا پذيرش يک برند مي‌کند. اين تصوير نيز بيش تر از هر چيزي وابسته به دو عامل کيفيت و خدمات پس از فروشي است که از سوي شرکت توليد و پشتيباني کننده صورت مي‌گيرد.با توجه به آخرين نتايج به دست آمده ازنظرسنجي باشگاه فعالان ICT رقابت در ميان 5 برند اول شاخص با توجه به تقاضاي بالاي مخاطب در‌اين سطح کمي‌متفاوت تر است.اين برندها که بيش‌ترين تقاضاي ‌اين بازار را به خود اختصاص داده اند بنا بر آمار مذکور تقزيبا نزديک به 70درصد از سهم شاخص محبوبيت بازار را به خود اختصاص داده اند که در‌اين بين اسپيکرهاي Microlab-Probit با برخورداري از 21درصد از‌اين سهم ،مدت هاست که بر جايگاه محبوب‌ترين اسپيکرهاي بازار تکيه زده اند.‌اين برند که در شاخص شهريور ماه سال گذشته با برخورداري از 34درصد از ‌اين سهم به نوعي حاکم‌اين بازار محسوب مي‌شد، حتي با کاهش سهم 6 درصدي در زمستان گذشته و از دست دادن 7درصد ديگر از سهمش در شاخص اخير، توانسته است همچنان جايگاه خود را حفظ کند تا محبوب‌ترين برند اسپيکر بازار‌ ايران باشد. اين اسپيکرها که درابتداي عرضه ، با ظاهري متفاوت با اسپيکرهاي رايج در بازار وبا ارايه کيفيت قابل قبول و برخورداري از پشتيباني بيت پرداز وارد بازار شده بودند، خيلي زود مخاطبان خود را پيدا کردند . عرضه گسترده‌ اين محصولات در تهران و شهرستان‌ها و همچنين ارايه برخي تسهيلات به فروشندگان در کنار افزايش تنوع‌اين محصولات به 21 مدل از سوي بيت‌پرداز، باعث شد تا روند نفوذ‌اين اسپيکرها به بازار شتاب بيش‌تري بگيرد. با تمرکز‌ اين شرکت بر عرضه اسپيکرهاي 2.1 که براي اولين بار بود که به‌طور گسترده در کشور توزيع مي‌شد در کنار ارايه خدمات پس از فروش رضايت بخش از سوي آنها، به راحتي مي‌شد افزايش سهم تدريجي محبوبيت‌ اين اسپيکرها و روند نزولي سهم اسپيکرهايي که با برند Microlab و بدون پشتيباني بيت‌پرداز به بازار تزريق مي‌شدند را مشاهده کرد. اما بعد از Microlab-Probit‌ اين اسپيکرهاي Edifier بودند که با تنوعي که بيش از 30 مدل را در بر مي‌گرفت، در ابتداي حضور خود با افزايش تنوع در همه بخش‌ها توانستند مشتري خود را به دست آورند. اما با توجه به کاهش سوال برانگيز محصولات ‌اين برند در بازار،‌اين برند در فاصله شاخص زمستان تاکنون با از دست دادن جايگاه دوم با دو پله سقوط، به جايگاه چهارم شاخص محبوبيت بازار رسيد و به‌نظر مي‌رسد شرکت پارس گستر وارد‌کننده اصلي‌ اين اسپيکرها در بازار، سياست‌هاي جديدتري را در حوزه عرضه و توزيع محصولات خود دنبال کند.از طرفي نبايد‌اين مطلب را ناديده گرفت که کاهش عرضه‌اين محصولات به بازار در هفته هاي اخير ،بي تاثير در آراي اعضا نبوده است. البته اسپيکرهاي Edifier با کاهش سهم زيادي روبه رو نشده اند و در‌اين سطح از بازار همچنان يکي از با کيفيت ترين برندها شناخته مي‌شوند.‌اين برند که با عرضه 33 مدل اسپيکر به بازار، براي هر سليقه‌اي پيش بيني کرده، از شاخص شهريور ماه گذشته تا کنون با‌اينکه تنها 2درصد از سهمش را ازدست داده است، با توجه به رشد دو برند FARASSOO و Genius در پله چهارم ‌ايستاده است. از طرفي دو برند مذکور نيز هر کدام با 13درصد از ‌اين سهم به ترتيب جايگاه هاي دوم و سوم را به خود اختصاص داده اند.FARASSOO با اتکا به شبکه فروش گسترده‌اي که به مدد نمايندگان فروشش در بازارهاي کيبورد و ماوس تشکيل داده ، از سال گذشته در‌اين بازار نيز به طور جدي وارد شد و با توجه به کيفيت محصولات و نحوه ارايه خدمات پس از فروش به سرعت خودش را در جمع مدعيان‌اين بازار قرار داد به‌طوري‌که در فاصله شاخص زمستان گذشته تا کنون با 4درصد افزايش سهم از جايگاه چهارم به دوم صعود کرد.البته نمي‌توان تنوع پايين اسپيکرهاي FARASSOO را نيز ناديده گرفت؛ به‌طوري‌که ‌اين برند در حال حاضر با عرضه 14 مدل، در ميان پنج برند بالاي جدول پايين ترين تنوع را به خود اختصاص داده است. اما با ‌اين وجود به نظرمي‌رسد FARASSOO با توجه به کسب‌ اين جايگاه در مدت نه چندان طولاني و همچنين با برخورداري از دو مزيت مهم در بازار‌ايران، يعني شبکه فروش و خدمات پس از فروش معتبر، با افزايش تنوع و حضور جدي تر در بخش‌هاي اسپيکرهاي قابل حمل و محدود نشدن به اسپيکرهاي استريو، در‌اين بخش از بازار نيز سهم خود را افزايش دهد.‌اماGenius قديمي‌ترين برند اسپيکر بازار‌ايران،با ورود رقباي جديد به تدريج جايگاه اول بازار‌ايران را واگذار کرد، اما با حمايت شرکت شاب و متم اف و با عرضه بيش از 20 مدل اسپيکر همچنان توانسته است در کورس رقابت باقي بماند. با توجه به سخنان اخير مدير منطقه‌اي ‌اين برند در مورد تمرکز بر حضور قدرتمند آنها در الکامپ آتي، به‌نظر مي‌رسد دوره جديدي از سياست هاي تبليغاتي و عرضه محصولات جديد توسط‌اين برند را در کشور شاهد خواهيم بود که پيش‌بيني مي‌شود‌ اين اقدامات در سهم آنها در شاخص آتي تاثيرگذار باشد. اما به هر حال ‌اين برند با توجه به سابقه طولاني و اعتباري که در‌ اين مدت در بازار به دست آورده همچنان به عنوان يکي از مطرح ترين برندهاي بازار شناخته مي‌شود.Genius هم اکنون با برخورداري از درصد13 از سهم شاخص در جايگاه سوم قرار دارد. در آن سوي ميدان و درميان برندهاي High-End دنيا که از کيفيت بالايي برخوردارند،3 برند در‌ايران بيش از سايرين جا افتاده‌اند. Logitech،CREATIVE و Altec Lansing از برندهايي هستند که در بازار داخلي کاربران حرفه‌اي تر را مخاطب خود قرار داده اند که در‌اين بين طبق نظرسنجي مذکور ،برند CREATIVE با توجه به تنوع محصولات و همچنين برخورداري از پشتيباني شرکت هاي معتبري همچون شاب و رايان بدر الکتريک، با استفاده از سياست هاي قيمت‌گذاري مناسب و شهرتي که در صنعت صدا در کشور کسب کرده است، توانسته از جايگاه بهتري نسبت به دو برند ديگر برخوردار شود و با عرضه 19 مدل اسپيکر، 10درصد از سهم شاخص محبوبيت بازار و جايگاه پنجمين برند شاخص را از آن خود کند.اما اسپيکرهاي Altec Lansing با توجه به عرضه محدود و نداشتن يک پشتيبان قدرتمند شهرت آنچناني در ميان خريداران عادي ندارند و تنها به تقاضاي کاربران حرفه‌اي تر پاسخ مي‌دهند.کاري که Logitech در سطحي گسترده تر و با تعداد مخاطبان بيش‌تري انجام مي‌دهد. پشتيباني آواژنگ و همچنين رايان بدر الكتريك باعث شده تا بسياري از مخاطبان محصولات حرفه‌اي تر برندي را انتخاب کنند که پشتوانه و خدمات پس از فروش بهتري در اختيار دارد.البته شايان ذکر است که با توجه به نظرسنجي اخير، هر دو برند Logitech و Altec Lansing کمتر از يك‌درصد از سهم شاخص مربوطه را به خود اختصاص داده اند که‌اين سهم با توجه به تنوع و قيمت ساير برندها طبيعي به نظر مي‌رسد. شاخص S&P نتيجه آمارگيري هفتگي درباره موضوعات و اقلام مختلف از اعضاي باشگاه فعالان ICT کشور مي‌باشد. آراي اعضاي‌ اين باشگاه که متشکل از حدود 2000 واحد فعال در امر توزيع و فروش محصولات رايانه و ارتباطات است به‌صورت آنلاين در پورتال www.sandp.ir ثبت، جمع‌آوري و به صورت نمودارهاي آماري ارايه مي‌گردد. بدون هرگونه ادعاي مربوط به ميزان جامعيت شاخص ارايه شده،‌اين آمار به تفکيک تهران و شهرستان‌ها و نمودارهاي مقايسه‌اي آن و نيز تحليل‌هاي مرتبط با هر شاخص و آرشيو شاخص‌ها در سايت www.sandp.ir براي دسترسي عموم موجود است. نظرات و پيشنهادات کارشناسانه خود را در حوزه ICT از طريق سايت ارسال كنيد.




روزنامهء هموطن سلام http://www.hamvatansalam.com
آدرس خبر : http://www.hamvatansalam.com/news88664.html