محققان آمريكايي هشدار ميدهند كه درگيري و آزار و اذيت نوجوانان از دنياي واقعي و حياط مدرسهها به سمت دنياي مجازي كشيده شده است و آنان با استفاده از ايميلهاي مستهجن، ارسال پيام نوشتاري و چت، به آزار و اذيت ديگران ميپردازند.
براساس گزارش مراكز كنترل بيماريهاي ايالات متحده (CDC) تعداد كودكان و نوجوانان 10 تا 17 سالهاي كه اذعان كردند مورد آزار واذيت مجازي قرار گرفتهاند 50 درصد رشد داشته است. اين در حالي است كه اين آمار از 6 درصد در سال2000 به 9 درصد در سال 2005 افزايش داشته است. كورين فردون (Corrine Ferdon) يكي از نويسندگان گزارش «خشونت الكترونيكي و خشونت جوانان» ميگويد: نكته مهم اين است كه خشونت مداومي كه عرصه فناوري را در بر گرفته است، چيزي بيش از اذيت و آذر و درگيري مجازي را شامل ميشود.
فناوري دايم در حال دگرگوني و پيشرفت است و اگر فقط توجه خود را به اينترنت معطوف كنيم، از ساير جنبههاي آن باز ميمانيم. تحقيقات حاكي از آن است كه ارسال پيام فوري به تلفن همراه، رايجترين شيوه مسخره كردن، اذيت و آزار و تهديد ديگران بوده است. برخلاف محيط مدرسه كه بچههاي شرور درآن به واسطه اعمال خلاف مورد مجازات قرار ميگيرند، اينترنت به اين افراد اجازه ميدهد هويت خود را مخفي نگه دارند. اكثر قربانيان آزار و اذيت مجازي اذعان داشتندكه از هويت فرد آزارگر مجازي اطلاعي ندارند. مارسي هرتس(Marci Herts) يكي ديگر از نويسندگان گزارش خشونت الكترونيكي و خشونت جوانان ميگويد: در مدرسه هنگامي كه با كسي درگير ميشويد ميتوانيد حرف بزنيد و از خود دفاع كنيد، اما آزار و اذيت آنلاين شكل كاملا متفاوتي دارد و در آن كاري از شما ساخته نيست. بعضي از بچهها در پاسخ به آزار و اذيت آنلاين ممكن است قيد كامپيوتر را بزنند و از ميزان زمان آنلاين شدن خود بكاهند، اما برخي از بچهها شكننده و آسيبپذير هستند. يك دختر 13 ساله اهل ايالت ميسوري ايالات متحده، ماه نوامبر گذشته به دنبال جروبحث و مشاجره شديد با فردي كه در شبكه My Space خود را يك پسر 16 ساله معرفي كرده بود، خود را با كمبرند حلقآويز كرد. گفتني است اين فرد كه خود را با نام «جاش» (josh) جاي يك پسر 16 ساله جا زده بود، پس از هفتهها دوستي با دختر 13 ساله، در آخرين پيام خطاب به اين دختر عنوان كرد كه «دنيا ميتواند بدون تو جاي بهتري باشد». پس از انجام تحقيقات مشخص شد كه جاش شخصيت ساختگي مادر يكي از دوستان سابق دختر 13 ساله بوده است. اين زن به بازجويان گفت كه هدف وي اين بودكه به طرز فكر اين دختر 13 ساله درمورد دختر خودش پي ببرد. اين دو مدتي بود از همديگر جدا شده بودند. پس از اينكه مشخص شد عمل اين مادر دروغگو خلاف قانون بوده است، سياستمدران محلي سوءاستفاده از كاربران را در اينترنت غيرقانوني اعلام كردند. همچنين پليس تنسي اعلام كرد كه دختر نوجوان ديگري پس از دريافت يك پيام در شبكه اجتماعي Face book به يكي از نزديكان خود با چاقو ضربه وارد كرد. در حال حاضر مقامات بعضي از مدارس ايالات متحده، دسترسي به اينترنت يا موبايل را در مدارس خود ممنوع اعلام كردهاند. گزارش CDS نشان ميدهد كه 64 درصد جواناني كه عنوان كردند به صورت مجازي مورد آزار و اذيت مجازي قرار گرفتهاند، در مدرسه شاهد چنين برخوردهايي نبودهاند. گزارش ديگري نشان ميدهد نوجوانان و جواناني كه مورد آزار و اذيت مجازي قرار ميگيرند بيشتر از بچههاي ديگر احتمال دارد با خود اسلحه به مدارس حمل كنند.
مركز كنترل بيماريهاي ايالات متحده به دنبال دريافت تماسهاي متعدد از مدارس مختلف اين كشور، تحقيقات خود را در خصوص خشونت الكترونيكي آغاز كرد. جالب اين است كه اكثر اين تماسها به دنبال مشاوره براي چگونگي برخورد با آزار و اذيت مجازي صورت گرفته است. آگاه بودن پدر و مادرها از فعاليتهاي مجازي و آنلاين فرزندانشان يك امر حياتي است، چون اكثر آزار و اذيتهاي مجازي در خانه يا محيط خارج از مدرسه كه معلمان از فعاليتهاي بچهها اطلاعي ندارند صورت ميگيرد. در حالي كه شيوه زندگي جوانان به طور فزآيندهاي با اينترنت و ساير شيوههاي ارتباطي عجين شده است، تغيير جهت آزار و اذيت و درگيري نوجوانان و جوانان از دنياي واقعي و حياط مدرسه به سمت فضاهاي مجازي، يك امر طبيعي و قابل قبول است. شايد بتوان آزار و اذيت مجازي را به نوعي اعلاميه و پيام نوجوانان و جوانان از حياط مدرسهها به دنياي واقعي دانست. هماكنون اين امر به يك مساله نگرانكننده تبديل شده است و بايد بدون توجه به مكان وقوع اين حوادث، نگران بود و با آنها برخورد كرد.شبكههاي اجتماعي مثل My space و Face book كه به كاربران اجازه مي دهند صفحه شخصي و اطلاعات مخصوص خود را در آن قرار دهند و با فهرست بلندبالايي از دوستانشان در ارتباط باشند، زمينه مناسبي را براي آزار و اذيت اينترنتي فراهم ميكنند. در مقابل، شبكههاي اجتماعي و سايتهاي ارسال پيام آنلاين، يك راه مناسب و بيخطر براي بچههاي خجالتي و كمروست كه از پيداكردن دوست يا مورد آزار و اذيت قرار گرفتن در دنياي واقعي در هراسند.
هرتس ميگويد: ما در مقالههاي خود علاوه بر مضرات، مزاياي فناوري را هم نشان ميدهيم. كودكان در دوستيابي و دوست شدن بهتر از ديگراناند، به خوبي ارتباط برقرار ميكنند و اطلاعات دقيقي از دوست خود به دست ميآوردند. در حال حاضر، ما بيش از اينكه دسترسي به فناوري را منع كنيم، درباره آن به صحبت ميپردازيم. |