
دانشمندان در پژوهش جديدي آشكار كردهاند كه مصرف ويتامين آ و مكملهاي بتاكاروتن براي زناني كه تست مثبت ايدز دارند و به كودكشان شير ميدهند، خطرناكتر است، چون ميزان ورود ويروس ايدز به شير مادر را افزايش ميدهد و به اين ترتيب احتمال انتقال عفونت ايدز از مادر به فرزند افزايش مييابد.
ادواردو ويلامور محقق دانشكده بهداشت عمومي دانشگاه ميشيگان در اين پژوهش گفت: انتقال ويروس ايدز از طريق شيردادن به نوزاد اتفاق ميافتد چون شير مادر حامل ذرات حياتي است كه نوزاد جذب و هضم ميكند.
تحقيقات جديد نشان داده است كه مصرف مكملهاي ويتامين آ و بتاكاروتن در زنان شيرده با تست مثبت ايدز در واقع مقدار ويروس را در شيرمادر افزايش ميدهد.
به گزارش ساينس ديلي، محققان ميگويند: انتقال ايدز از مادر به فرزند يك مشكل عمده و بزرگ در كشورهاي در حال توسعه است. براي مثال تنها در سال 2008 حدود 430 هزار مورد جديد ابتلا به عفونت ايدز گزارش شد كه بيش از 95 درصد آنها نتيجه انتقال ويروس از مادر به نوزاد بوده است و بيشترين اين موارد در كشورهاي صحراي آفريقا رخ داده است.
|