 |
توصيه روز |
 |
 |
:: بازار کامپيوتر :: |
 |
|
:: نکته آموزشی :: |
 |
|
|
 |
 |
|
 |
|
|
|
یاهو کوچولو 10 ساله شد!
|
| | |
 | تصمیم گرفتیم برای یک سایت خیلی مشهور اینترنتی که 10 ساله شده، جشن تولد بر پا کنیم و به افتخارش هورا بشکیم. | هموطن - این هفته هرچه در خبرها گشتيم، نتوانستیم یک موضوع واحد و مناسب را پیدا کنیم که در طول هفته آنقدر اتفاقات جالب در مورد آن افتاده باشد که ارزش اشغال کردن یک ستون را داشته باشد. (عجب جمله سنگینی شد!) لذا تصمیم گرفتیم برای یک سایت خیلی مشهور اینترنتی که 10 ساله شده، جشن تولد بر پا کنیم و به افتخارش هورا بشکیم. به هر حال سالگرد تولد در فضای مجازی هم عوالم خاص خودش را دارد. مخصوصا که خود این فضا بسیار جوان باشد و بيش از چند دهه از عمر آن نگذرد. پس با این حساب وقتی یک سایت در اینترنت 10 ساله شود، مانند آن است که مثلا من 100 ساله شده باشم و بخواهم این واقعه میمون و مبارک را جشن بگیرم.
حالا بد نیست به این مناسبت یک افاضاتی در مورد یاهو بنماییم تا بلکه بر دانش شما در مورد این سایت افزوده شود!
یاهو را دو دانشجوی با ذوق دانشگاه یعنی جری یانگ و دیوید فیلو بنیان نهادند. این اتفاق مربوط به 10سال پیش در چنین روزهایی است.
اگر نمیدانید یاهو به چه معنی است، ما در اینجا معنای آن را برایتان نقل میکنیم. معنای یاهو در انگلیسی را میتوان با اندکی تساهل و تسامح معادل همان یابوی خودمان در فارسی دانست که معمولا برای توهین کردن به دیگران از سوی افراد غیرمودب مورد استفاده قرار میگیرد، اما اگر بخواهید دقیقتر بدانید باید بگوییم که یاهو به معنای انسان حیوان صفت است.
آقای یانگ به شوخی در این مورد میگوید: ما قطعا آدمهای متمدن و پیچیدهای نیستیم و به همین علت این اسم را روی سایتمان گذاشتیم!
به هر حال این هم نمونهای از مزه پرانیهای آمریکاییهای نه چندان خوشمزه است که بعضی وقتها ایدههایی از این دست را برای نامگذاری مورد استفاده قرار میدهند.
اما آنچه که باعث شده یاهو به سرعت در میان دیگر سایتهای نوپا و جدیدالتاسیس اینترنتی مشهور شده و از آنها جلو بزند، رویکرد تجاری آن و تلاش برای سودآوری است.
خلاصه آن که روحیه موسسان یاهو موجب شد تا این سایت در کمتر از 10 ماه به درآمدزایی برسد و الگویی برای دیگر سایتهای تجاری نو پا شود که قصد داشتند از شبکه اینترنت برای پول پارو کردن استفاده کنند. خود جناب یانگ در این مورد میگوید: ما اصلا شرکت یاهو را پس از راهاندازی سایتمان با هدف سودآوری تاسیس کردیم.
در اینجا بد نیست کمی هم ازخساست مالکان یاهو بگوییم. آنان که معتقد بودند صرفهجویی مهمترین اصل یک فعالیت تجاری است، تمام دفاتر تجاری خود را در شهرهای مختلف آمریکا، با دو رنگ ارغوانی کم رنگ و زرد تزئین و آراسته کردهاند، چرا که قیمت این دو رنگ از دیگر رنگها ارزانتر است. جالب است نه؟
ارین مور یکی از مدیران تولید یاهو در مورد این اخلاق روسایش میگوید: آنها معتقدند که آدم عاقل به جای آن که پولش را صرف دکوراسیون و اقدامات احمقانهای از این دست بکند، باید به دنبال توسعه کار و عرضه خدمات و محصولات جدید باشد.
به نظر میرسد که این طرز تفکر تا حد زیادی موفق بوده، چون یانگ 36 ساله و فیلوی 38 ساله چندین سال قبل میلیاردر شدهاند؛ اما هنوز هم با پشتکار فراوان در دفاتر محقرشان به کار ادامه میدهند. زیرا کماکان به دنبال نوآوری و افزایش درآمد و سود خود هستند.
فیلو در مورد این اخلاق خود و شریکش میگوید: به طور قطع برای کسب 10 میلیارد دلار درآمد باید چالشهای بیشتری را نسبت به تلاش برای کسب تنها 10 میلیون دلار درآمد متحمل شد و ما برای همین، هنوز هم کار میکنیم. مشکلات شدیدتر و چالشها بزرگتر شدهاند؛ اما هیجان موجود هم بیشتر شده است!
یاهو که در سال 1995 به اندازه دو انگشت دست هم کارمند نداشت، در حال حاضر 7 هزار و 600 کارمند دارد، اما به گفته آقای مور فرهنگ کار سخت در این شرکت بزرگ، کماکان ثابت و دست نخورده باقیمانده است.
البته این سختکوشی موجب نشده تا کارمندان از بازی و تفریح در ایام فراغت غافل شوند و به همین منظور امکانات ورزشی فراوانی در شرکت یاهو برای استفاده آنان وجود دارد.
بهعنوان حسن ختام بد نیست بدانید که تعداد کل کاربران ثبت شده در یاهو 165 میلیون نفر است که خیلی از آنها هم ایرانی هستند.
| | | | | | |
|
 |
تحليل |
 |
 |
:: اقتصادی :: |
 |
|
:: فناوری اطلاعات :: |
 |
|
:: روی خط جوانی :: |
 |
|
:: ورزش :: |
 |
|
:: فرهنگ و هنر :: |
 |
|
:: حوادث :: |
 |
|
|
 |
 |
|
 |
|
|