يكشنبه 2 شهريور 1404

 
 
     
 
     
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
آگهي درهموطن 
اخبار در موبايل 
آرشيو روزنامه 
تماس با ما 
توصيه روز
:: بازار کامپيوتر ::
معرفی تبلت چهار هسته‌يی شرکت ASUS‎
:: نکته آموزشی ::
چگونه گوشی اورجینال را از تقلبی تشخیص دهیم؟

اخبار داخلی فناوری اطلاعات سایت های دولتی ایران ، مدیریت بهینه می خواهند

 
 

هموطن , شنبه 26 آذر 1384

سایت های دولتی ایران ، مدیریت بهینه می خواهند

 
 

بسیاری از کشورهای غربی از سایت های رسمی خود در جهت تبلیغات الکترونیکی بهره می گیرند.

سایت  های دولتی ایران ، مدیریت بهینه می خواهند
علی محمد آقازمانی هموطن- همان طور که اطلاع دارید ، هم اینک بر اساس آمارهای غیر رسمی ، شمار سایت های دولتی ایران ، 4 رقمی شده و این مسئله ، فرصت هایی برای اطلاع رسانی فراگیر و موثر دولت در چارچوب اینترنت فراهم کرده است . آیا این تعداد سایت رسمی ایران در وب ، به مدیریت واحد و اثر بخشی نیاز دارد ؟ در این گزارش به دنبال پاسخی برای این پرسش هستیم.

چرا سایت رسمی ؟
سایت رسمی موفق در اینترنت ، یعنی پیروزی در جنگ اطلاعاتی نابرابر در سرزمین دیجیتال ! یعنی حضوری موفق در فرآیند تولید محتوای رسمی در وب و توجه به یک هدایت رسانه ای ! جامعه مخاطبان 1 میلیارد نفری رسانه اینترنت بیش از هر زمان دیگری از سایت های دولتی برای دریافت اطلاعات رسمی کشورها استفاده می کنند که این امر به دلیل سهولت و سادگی کسب دیتای دقیق و رسمی از کشورهای مختلف دنیا است.
اکنون بسیاری از کشورهای غربی از سایت های رسمی خود در جهت تبلیغات الکترونیکی بهره می گیرند و به نوعی از طریق وب سایت یک جنگ تبلیغاتی مبتنی بر وب را رهبری می کنند که این امر به خوبی از روی ادبیات نوشتاری – فرمت طراحی سایت و به روز رسانی ان قابل مشاهده است .بنابراین با چنین ظرفیت هایی که در اینترنت سراغ داریم می توانیم به خوبی از این بتانسیل استفاده کرده و وجهه مناسبی از کشور در دنیای وب ارائه کنیم. با وجود راه اندازی قریب به 1000 سایت اینترنتی وابسته به سازمان ها و نهادهای دولتی که روند راه اندازی ان ها در چند سال اخیر سیر صعودی داشته است .
لکن در تطبیق روند فعالیت این پایگاه های دولتی با پایگاه های دولتی کشورهای آسیایی ، ملاحظه می کنیم که معضلاتی در این سایت ها قابل مشاهده است که امکان اطلاع رسانی صحیح سازمان به مخاطبان داخلی و خارجی در راستای نیل به دولت الکترونیک را سلب می کند.
بر همین اساس و به جهت ایجاد بستری فعال و هدفمند جهت اطلاع رسانی به موقع و ارائه فرمت های الکترونیکی اطلاعات قابل انتشار نهادهای دولتی به مخاطبان وب ، مناسب است تا مرکز مدیریت سایت های دولتی ایران توسط یکی از نهادهای فعال در زمینه فناوری اطلاعات مثل شواری عالی فناوری اطلاعات ایران تاسیس شود. مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی نیز می تواند با تحقیق و تفحص موثری ، نیازهای کارکردی این مقوله را مشخص و نسبت به اولویت سنجی این پروژه ، اقدام تا موارد مربوطه از طریق کمیسیون های تخصصی مجلس و همکاری نهادهای دولتی مرتبط با فناوری اطلاعات ، به طرح پخته تری تبدیل شود.
با وجود تعیین قوانین برای تجارت الکترونیک و حقوق مولفین در فرمت های الکترونیکی و توجه دولت قبلی و هم چنین اهتمام دولت جدید به پاسخ گویی فراگیر و رشد دولت الکترونیکی ، انتظار می رود ، هدایت و سازماندهی موثر مراکز اطلاع رسانی ایران در وب ، بتواند گامی پویا در جهت شناساندن قابلیتهای مختلف کشور به کاربران مختلف باشد .

ماموریت اصلی مرکز
برخی از فعالیت هایی که این مرکز می تواند در اختیار داشته باشد عبارتند از :

1)تعیین استاندارد در طراحی
مستندسازی در امر طراحی و تولید صفحات سایت های دولتی و در نظر گرفتن یک اصل کلی در به روز آوری و مدیریت آن ها ، اولین ماموریت مهم این مرکز می تواند تصور شود.

2)تعیین نظام هماهنگ در تعریف Domain
تعیین نظامی برای تعریف دامنه و پسوندهای سایت های دولتی ایران در اینترنت ، نیاز بسیار مهمی است. این که نام گذاری پایگاه های دولتی ایران در وب ، مخاطب مدار ، بر اساس مفهوم بین المللی و آسان و با حفظ سپاری بالا صورت بگیرد ، مسائلی است که باید به ان توجه داشت . مثلا می توان مدعی شد که : www.culture.gov.ir ، نسبت به www.ershad.gov.ir ، برای نام گذاری سایت وزارت فرهنگ مناسب تر است !

3)تعیین منابع انسانی و سخت افزاری
چون هنوز خیلی از سازمان ها ، اطلاع رسانی اینترنتی موثر را باور نکرده اند و شاید امکانات و بودجه مشخصی دراختیار نداشته باشند ، فراهم کردن این مولفه ها ، می تواند توسط این مرکز ایجاد و در اختیار کلیه مراکز دولتی قرار بگیرد.

4) هماهنگی و سازماندهی
ایجاد هماهنگی و سازماندهی فعالیت های اطلاع رسانی الکترونیکی مراکز دولتی ایران در اینترنت ،منطق مهمی است که باید دولت و مجلس به ان توجه کنند. هماهنگی با نهادهای مسئول جهت ارائه اطلاعات به واحدهای اطلاع رسانی الکترونیکی تعریف شده در لایه های مختلف مرکز مدیریت سایت های دولتی ایران ، جهت به روز رسانی پایگاه های دولتی ، از دیگر برنامه های این مرکز میتواند قلمداد شود.

ماموریت فرعی مرکز
چنین سازمانی می تواند از ماموریت های فرعی 10 گانه ای برخوردار باشد که به اختصار در ادامه ذکر شده است :

1. سازماندهی فعالیت های اطلاع رسانی سازمان ها در شبکه اینترنت
2. تعیین hosting سایت های دولتی از مراکز دارنده مجوز IDC(هاستینگ ملی)
3. برنامه ریزی جامع جهت به روز رسانی سایت های دولتی 4. ارائه بیشنهادات برای ارائه خدمات الکترونیکی خاص در سایت های دولتی برای مخاطبان داخل و خارج سازمان
5. مستندسازی فعالیت های مربوط به طراحی و راه اندازی سایت های دولتی بر اساس روش های موفق موجود
6. بستر سازی برای گسترش فعالیت های ارتباطی از طرق های سنتی به الکترونیکی و کاهش حجم مراجعات بیهوده
7. بازنگری در امور اطلاع رسانی و طراحی سایت های دولتی کنونی
8. برنامه ریزی برای تبلیغ الکترونیکی قابلیت ها و توان مندی های ممتاز فرهنگی و اقتصادی و علمی ایران در اینترنت
9. تلاش برای گسترش مولفه های مبتنی بر دولت الکترونیک (e-government) در سازمان ها
10. تعامل بیش تر با دانشجویان و متخصصان علوم رایانه و ارتباطات ایرانی داخل و خارج از کشور
قطعا تاسیس این نهاد دولتی می تواند نقش ارزنده ای در مدیریت و راه اندازی بهینه سایت های رسمی کشور در دنیای وب ایجاد کند و ضریب نفوذ و نقش اطلاع رسانی سایتهای دولتی ایران در رسانه اینترنت را ده ها برابر افزایش دهد.

نتایج
حضور ارزنده و اثر بخش در دنیای اینترنت برای کشورها ، نتایج بسیار مهمی را از رویکردهای رسانه ای به همراه می آورد. به عنوان مثال ، هر اندازه واحدهای اطلاع رسانی خبری سازمان ها و نهادهای دولتی یک کشور در اینترنت ، جامع تر ، چند زبانه تر ، به روز تر ، تخصصی تر ، و مالتی مدیا تر به اطلاع رسانی و ارتباط با طیف مختلف مخاطبان سازمانی خود بپردازند ، گرایش به روابط عمومی های الکترونیکی مراکز دولتی افزایش می باید.
از سویی دیگر ، نقش توسعه تدریجی مراکز دولتی در فرآیند تولید محتوا و حضوردر نتایج موتورهای جست و جو ، پر رنگ تر می شود. هر اندازه سایت یک سازمان ،بر اساس نیازسنجی مخاطبان و اتخاذ روش سنجی بهینه در ارائه فرمت الکترونیکی ارزنده از سازمان در اینترنت اقدام کند ، در بازی نا برابر اطلاع رسانی که امروزه با حق حاکمیت غرب بر اینترنت بیشتر شده است ، مطمئن تر پیش می رود. چون یک ششم جمعیت کره زمین هر روز در اینترنت به وبگردی مشغول هستند ، فراموش کردن ارزش رسانه ای تاثیرگذار وب در اطلاع رسانی به مخاطبان و حفظ ارتباط پویا با انان در راه رسیدن به هر هدفی ! ، مهم ارزیابی می شود.
اگر کشور ما بتواند ، این تعداد سایت دولتی را با استقرار یک نظم سیتماتیک ، در راستای اهداف عالیه نهضت نرم افزاری که در چشم انداز 20 ساله جمهوری اسلامی ایران ، به تصویب مقام معظم رهبری رسید ، هدایت کند ، موفقیت ارزشمندی کسب کرده ایم.
حتی اگر این آرزو ، تا پایان برنامه 5 ساله چهارم توسعه ، به وقوع بپیوندد ، ظرفیت سازی برای کشور ، جهت گسترش دولت الکترونیک و کارکردهای راهبردی دیگر آی تی ، بیش از پیش فراهم می شود. آیا دنیا می داند که بیش از 2 هزار سال پیش ، کوروش کبیر منشور حقوق بشر را بر روی یک ستون گلی با خط میخی ، تحریر کرد و چنین دستاوردهای تاریخی بزرگ ایرانیان ، در پایگاه های اطلاع رسانی موزه های کشور در دسترس است ؟ چقدر در اطلاع رسانی راحت و کم هزینه و گسترده وبی ، توان مندی های گردشگری ناب ایران زمین را برای جذب گردشگر تبلیغ کردیم؟ آری ! محدودیتی وجود ندارد.
کمبودهایی که مشاهده می شود ، با نهادینه کردن روش ها و تعیین چشم انداز کلی جهت باروری بیش تر سایت های دولتی سازمان های متعدد ، قابل وصول است . برای این وصول ، باید زودتر دست به کار شد !

 
 
   
 
تحليل
:: اقتصادی ::
وزارت اقتصاد؛ یک صندلی و هفت نامزد
:: فناوری اطلاعات ::
پایان ممنوعیت پرحاشیه؛ واردات تمام برندهای موبایل، آزاد اعلام شد
:: روی خط جوانی ::
دلیل نوعروس برای طلاق 6 ماه بعد از عقد چه بود؟
:: ورزش ::
اولادقباد کوتاه آمد: قدردان آقای شمسایی هستم
:: فرهنگ و هنر ::
کارگردان پایتخت: تنابنده هرچه قدر گرفته باز هم کم است
:: حوادث ::
اختلاف بر سر مبلغ رهن یک خانه به قتل منجر شد

يادداشت
:: فناوری اطلاعات ::
تاکید بر توسعه زیرساخت و سرویس های ارزش افزوده پیام رسان ها

 
     
   
     
     
    ::  تماس با ما  ::  درباره ما  ::  sitemap  ::  آگهي درهموطن  ::
کليهء حقوق متعلق است به روزنامهء هموطن سلام. ۱۳۹۳ - ۱۳۸۳
طراحی و اجرای سايت : شرکت به نگار