 |
توصيه روز |
 |
 |
:: بازار کامپيوتر :: |
 |
|
:: نکته آموزشی :: |
 |
|
|
 |
 |
|
 |
|
|
|
ایپنا , دوشنبه 24 ارديبهشت 1386 |
|
SONY بالاتر از Canon و Nikon در بازار دوربینهای دیجیتال ایران
|
| | |
 | SONY که توانسته است برند خودش را در زمینه تجهیزات رسانهای در بازار ایران جا بیندازد با اینکه تنها نزدیک به 6 سال است که در بازار دوربینهای دیجیتالی فعالیت میکند با اتکا به این امر و طراحی زیبا و جذاب توانسته است سهم قابل توجهی از بازار را به خودش اختصاص دهد.
|  بر طبق آخرین نظرسنجی انجام گرفته از اعضای باشگاه فعالان بازار ICT ایران در هفته سوم اردیبهشت ماه سال 1386 در مورد سهم انواع دوربینهای دیجیتال موجود در بازار ایران، برند SONY با برخورداری از 28درصد از سهم بازار بالاترین جایگاه را در بازار داخلی دارد. این در حالی است که برند Canon با اختلافی جزئی و با در اختیار داشتن 26 درصد از این سهم در جایگاه دوم قرار گرفته است.
SONY که توانسته است برند خودش را در زمینه تجهیزات رسانهای در بازار ایران جا بیندازد با اینکه تنها نزدیک به 6 سال است که در بازار دوربینهای دیجیتالی فعالیت میکند با اتکا به این امر و طراحی زیبا و جذاب توانسته است سهم قابل توجهی از بازار را به خودش اختصاص دهد.
البته شایان ذکر است که این تفاوت میتواند به دلیل اختلاف نظر نزدیک به 3 درصدی اعضای شهرستانی با اعضای تهرانی باشد که در جابه جایی این دو برند در شاخص اخیر نقش پررنگی داشته است و می تواند برگرفته از شهرت نام SONY در شهرستانها باشد.
اما از طرفی Canon نیز که با توجه به شاخص آبان ماه گذشته جایگاه اول خود را به SONY واگذار کرده است همچنان از دید بسیاری از کارشناسان و دست اندرکاران بازار مناسبترین دوربین برای کاربران به شمار میرود.
حسینی از فعالان بازار دوربینهای دیجیتال معتقد است که امروزه تمامی دوربینهای بازار امکانات مشابهی را ارائه می دهند. به طور مثال ساپورت کردن حافظههای مختلف و زوم اپتیکال قابلیتهایی است که اکثر دوربینهای مطرح بازار از آن برخوردارند اما تفاوت اصلی در کیفیت عکس نهایی در شرایط مختلف است.
حسینی در ادامه اضافه می کند: 80 سال است که Canon در این زمینه فعالیت میکند و در بین عکاسان و کسانی که حتی از دوربینهای آنالوگ استفاده میکردند از جایگاه ویژهای برخوردار است.
او همچنین در مورد فروش مناسب دوربینهای SONY معتقد است که طراحی زیبا و تبلیغات مناسب و مهمتر از این دو، نام SONY در ایران از شاخص ترین دلایل فروش این دوربینهاست و از نظر کیفیت عکس نهایی کیفیت این دوربین ها با Canon قابل مقایسه نیست.
شمس(یکی دیگر از فعالان این عرصه که با هر دو برند مذکور کار میکند) نيز همین اعتقاد را در مورد دوربینهای SONY دارد اما با این وجود در سری دوربینهای بالای 300هزار تومان، Nikon را توصیه میکند که در شاخص اخیر تنها 8 درصد از سهم بازار را در اختیار دارد و توانسته است با توجه به افت سهم Creative از 11 به 7 ، جایگاه سوم را به خود اختصاص دهد.
در این میان افت شدید و 4 درصدی سهم Creative از آبان ماه گذشته نیز جای تامل زیادی باقی گذاشته است.
شمس معتقد است که دوربینهای Nikon از نظر کیفیت با Canon برابری می کنند و حتی عکسهای گرفته شده با Nikon را با کیفیت تر می داند. او همچنین طراحی و کیفیت LCD این برند را نیز بیشتر میپسندد.
از طرفی رنجبر یکی دیگر از کارشناسان و فعالان بازار با این نظر چندان موافق نیست و بر این باور است که در دوربینهای Compact ، Canon همچنان حرف اول را می زند و Nikon در دوربینهای حرفهای که قیمت بالاتری دارند مناسب تر است و جایگاه خاصی در بین عکاسان دارد.
بنابر اظهارات رنجبر لنز های Cmos دوربین های Nikon در کلاس حرفهای بسیار معروف هستند اما در دوربینهای Compact که غالباً لنزهای ccd در آنها به کار میرود لنزهایی که در دوربینهای Canon استفاده شده است کیفیت عکس مناسبتر و کم نویزتری را ارائه میدهد.
نکته دیگری که در این بین نباید از قلم بیفتد خدمات پس از فروش و گارانتی مناسبی است که شرکتهای توزیع کننده این دوربینها ارائه میدهند و غالب کارشناسان در این زمینه اتفاق نظر دارند.
اما در شاخص اخیر جایگاه دوربینهای Kodak نیز قابل تامل به نظر میرسد. دوربین های Kodak که در بازار امریکای شمالی یکی از مدعیان اصلی بازار و سرسختترین رقیب دوربینهای SONY و Canon به شمار میروند با در اختیار داشتن تنها 3 درصد از سهم بازار در جایگاه هشتم قرار دارد که در این زمینه کارشناسان اعتقاد دارند دوربین های Kodak که در بازار ایران موجود است از نظر کیفیت قطعات با نمونههای توزیع شده در جهان تفاوت زیادی می کند و این می تواند دلیل استقبال کم خریداران از این دوربینها باشد.
برند BenQ نیز با 1 درصد رشد نسبت به شاخص گذشته توانسته است رتبه خود را یک پله ارتقا دهد و جایگاه ششم را از آن خود کند.
طرح فروش و امتیاز(S&P) در حال حاضر دارای بیشتر از 2000 عضو اعم از فروشگاه، شرکت و موسسه فعال در زمینه ICT در سراسر کشور می باشد. باشگاه فعالان بازار ICT به طور هفتگی برروی موضوعات مربوط به بازار ICT بررسی آماری انجام می دهد. نتایج این نظرسنجی در پورتال www.sandp.ir برای عموم قابل مشاهده می باشد.
| | | | | | |
|
 |
تحليل |
 |
 |
:: اقتصادی :: |
 |
|
:: فناوری اطلاعات :: |
 |
|
:: روی خط جوانی :: |
 |
|
:: ورزش :: |
 |
|
:: فرهنگ و هنر :: |
 |
|
:: حوادث :: |
 |
|
|
 |
 |
|
 |
|
|