 |
توصيه روز |
 |
 |
:: بازار کامپيوتر :: |
 |
|
:: نکته آموزشی :: |
 |
|
|
 |
 |
|
 |
|
|
|
هموطن سلام , يكشنبه 14 مرداد 1386 |
|
شمارش معکوس تا شهرداری مجازی تهران
|
| | |
 | برگزاري جشنواره ساب پورتالهاي اينترنتي شهرداري يکي از برنامههايي است که به ارتقاي پورتالها کمک ميکند، لذا اين جشنواره به مناسبت يکصدمين سال تأسيس شهرداري برگزار گردید. |  هموطن سلام-علي محمد آقا زماني-مديرعامل سازمان فناوري اطلاعات و ارتباطات شهرداري تهران ، اردیبهشت سال جاری اعلام کرد که كه تا پايان سال 85 همه مناطق 22 گانه شهرداري صاحب ساب پورتال شدهاند و ارتقاي ساب پورتال شهرداريها از برنامههاي سال جاري است.
مهندس علياصغر قائمي افزود: يکي از برنامههاي سازمان در سال جاري ارتقاي پورتالهاي قبلي به لحاظ محتوايي و از بعد کمي و کيفي است. برگزاري جشنواره ساب پورتالهاي اينترنتي شهرداري يکي از برنامههايي است که به ارتقاي پورتالها کمک ميکند، لذا اين جشنواره به مناسبت يکصدمين سال تأسيس شهرداري برگزار گردید. شاید نام sub portal های شهرداری تهران ،نام زیبایی برای معرفی سایت های مهم شهرداری در وب نباشد ، اما این واقعیت را نباید فراموش کرد که زمینه مدیریت سایت های شهرداری تهران در وب ، آغاز شده است .
جشنواره ساب پرتال های شهرداری تهران که سوم مردادماه سال جاری به همت سازمان فناوری اطلاعات شهرداری تهران برگزار شد ، فرصتی بود برای نشان دادن توانمندی ها و بعضا ضعف های سازمان اطلاع رسانی الکترونیکی شهرداری تهران در فضای وب و از سویی دیگر ، اقدامی شجاعانه از سوی شهرداری پایتخت ، برای گام نهادن در مسیر شهرداری الکترونیک در ایران . تا کنون کم تر سازمانی در کشور نسبت به معرفی و حتی نقد پایگاه های اطلاع رسانی خود در وب ، رویکرد حرفه ای و جشنواره ای داشته است و از این حیث ، باید از مسئولان برپایی این جشنواره به خاطر فرصت آفرینی و بازبینی عمومی پورتال های شهرداری تهران ، تقدیر کرد. اگر چه اینترنت از دهه هفتاد به ایران وارد شد و از طریق پژوهشگاه دانش های بنیادی ایران (www.ipm.ac.ir) فراگیر شد ، لکن با وجود گذشته بیش از یک و نیم دهه از حضور اینترنت در ایران ، سازمان های دولتی کشور در قالب پروژه دولت الکترونیک (e-government) هنوز به موفقیت چشمگیری نائل نشده اند. امری که در کشورهای عضو سازمان کنفرانس اسلامی مانند مالزی و سنگاپور و حتی امارات متحده عربی ، به خوبی پیاده سازی شده است . باید پذیرفت که در دنیای امروزی ، دولت و مسئولان باید در دسترس باشند. در دسترس بودن هیچ گاه به معنی ارتباط فیزیکی و کلامی رو در رو و یا حتی در محیط وب نیست . منظور از در دسترس بودن ، توجه به این مساله است که شهروندان یک کشور که امروزه از ان ها به عنوان جامعه اطلاعاتی هزاره سوم یاد می شود ، همواره علاقمند ارتباط سریع و آسان با مسئولان و به طور کل مسائل مرتبط با مسئولان هستند. این رهیافت در همه جای دنیا به عنوان یک اصل پذیرفته شده است . پس دولت و مسئولان ، باید با مخاطبان سازمانی خود ، در ارتباط منسجم و مداوم و پویا باشند. ارتباط الکترونیکی با دفتر مسئولان ارشد و متوسط دولتی و کسب مشاوره های آنلاین خدمات بخش های دولتی به مراجعه کننده گان از طریق وب ، امروزه یک مساله پیش پا افتاده در دنیای اینترنت به شمار می رود. اما متاسفانه در کشور ما ، بسیاری از سازمان ها ، حتی پایگاه الکترونیکی قابل قبولی برای ارائه رزومه و چارت سازمانی خود در اختیار ندارند. چه بر سد به ان که قرار ملاقات اینترنتی با مدیران کل خود بر پا کنند!!!
سایت های رسمی
ضعف در سایت های دولتی ، یکی از مهم ترین چالش های مورد بحث در دولت الکترونیک است . امروزه یکی از پارمترهای مهم بررسی ساز و کار اطلاع رسانی منسجم و فراگیر یک دولت در داخل و بیرون مرزهای جغرافیایی اشت ، توانمندی آن در استفاده از پتانسیل دنیای مجازی است . کشوری که در دنیای مجازی ، حرفی برای گفتن نداشته باشد و به قولی ، تولید محتوای مالتی مدیا و چند زبانه نداشته باشد ، دیگران به جای او سخن خواهند گفت. یعنی چه ؟ یعنی ان که اگر در مورد ظرفیت های گردشگری و تاریخی خود در وب ، پایگاه های دولتی و مرتبط کشور با این مسائل ، اطلاع رسانی الکترونیکی مالتی مدیا نداشته باشند ، آن وقت است که پایگاه های گردشگری یا مطالعاتی بیگانه ، هر نوع خوراک اطلاعاتی و تبلیغاتی سویی که در نظر داشته باشند ، در اختیار مراجعه کننده گان قرار می دهند. مراجعه کننده گان چه کسانی هستند ؟ کسانی هستند که بیش از 50 درصد آن ها از طریق جست و جو در موتورهای جست و جو گر ، به دنبال مطالب خود می گردند و معمولا ، ده نتیجه اول جست و جوی معرفی شده ، برای آن ها مورد توجه قرار می گیرد. شما کلمه IRAN را در وب جست و جو کنید و بیینید در 30 نتیجه اول جست و جو ، چند سایت غیر ایرانی در مورد ایران اطلاعات !!! می دهند. علت را باید در ضعف اطلاع رسانی الکترونیکی جامع در وب بدانیم. این مسائل ، با رویکرد جدید دولت و مجموعه های حکومتی در تبیین و ساماندهی سیستم اطلاع رسانی تحت وب ، قابل حل است . یکی از راهکارها ، فهم درست مساله و معاینه صحیح دردها و در نهایت ، تجویزی معتبر از طریق عالمی صالح است . معاینه ، تشخیص و تجویز ، سه رکن مهم در آسیب شناسی پایگاه های دولتی ایران است که باید به ان توجه شود.
3 مشکل اساسی
سه مشکل اساسی در سایت های دولتی و رسمی ایران در وب ، چه متعلق به دولت ، چه متعلق به شهرداری و چه متعلق به ارگان دیگر نظام ، مربوط به سه رکن معاینه ، تشخیض و تجویز می باشد. بسیاری از پایگاه های دولتی راه اندازی شده ، توسط یک وب مستر آگاه و مجموعه اطلاع رسانی متخصص ، هدایت نمی شوند. بعضا سازمان انتظار دارد یک طراح وب و یک برنامه نویس ، مدیریت پایگاه را بر اساس نوشته هایی که برای اطلاع رسانی در اختیارش قرار می دهند ، به مدیریت پایگاه بپردازد. در حقیقت ، معاینه وضعیت ، در سخیف ترین شکل ممکن روی می دهد. بالطبع ، هر جا ، معاینه ضعیف باشد ، استنتاج و فهم مشکل نیز ، ضعیف خواهد بود و تشخیص مشکلات و چاره جویی برای حل آن نیز ، با چالش رو به رو می شود. اکنون که تشخیص ، با ضعف و عدم آگاهی کامل صورت گرفته است ، تجویز و حکمی که برای رفع درد ارائه می شود نیز ، دردی را دوا نمی کند و ما حصل کار در حوزه آی تی آن چیزی می شود که اکنون به عنوان آسیب شناسی پایگاه های دولتی در وب ، به آن اشاره داریم. بنابراین ، تمام ارگان هایی که اطلاع رسانی الکترونیکی را در دستور کار دارند ، مخصوصا مجموعه شهرداری تهران که با پایگاه های مربوط به مناطق 22 گانه شهری خود ، قصد گام نهادن در مسیر شهرداری الکترونیک را دارد ، باید به این مساله توجه کند که رویکرد به اطلاع رسانی الکترونیکی رسمی ، رویکردی حرفه ای است و نه آماتور .
جشنواره ساب پورتال
جشنواره ساب پورتال های شهرداری تهران را می توان با هر برداشتی ، گام مثبت به سوی فهم این سه رکن اساسی دانست. وقتی شهرداری تهران به این استنباط می رسد که راه حل ارتباط با بیش از ده میلیون شهروند تهرانی که یک بیش از 14 درصد جمعیت ایران را تشکیل می دهند ، فضای وب است و لا غیر ، این جرقه مهمی است . این همان معانیه درست وضعیت است . معرفی پورتال در یک جشنواره به عموم علاقمندان ، چه متخصص و چه عامی ، به نوعی یک فراخوان عمومی غیر رسمی از سوی شهرداری است که همه منتقدان و مشاوران و طراحان و تئوریسین های وب و متخصصان اطلاع رسانی و ارتباطات ، بیایند و برای آینده شهرداری مجازی تهران ، نظر بدهند. کم تر ارگانی در کشور ، چنین رفتاری در ساختار اطلاع رسانی خود در سال های اخیر برداشته است و باید از تجربه و ایده شهرداری تهران ، دیگران نیز مطالبی بیاموزند. چرا پایگاه های عظیم شرکت مخابرات ایران (tci.ir) مورد معرفی و نقد قرار نگیرند ؟ همین طور سایت های وزارت ارشاد و تعاون و امثالهم ! به هر حال ، درک صورت مساله ، نیمی از حل آن است . پس از ان باید ، کار را به کاردان سپرد. هزینه کرد و خلاقیت و نوآوری دیجیتالی را در دستور کار قرار داد. با تشخیص آسیب شناسی اطلاع رسانی آی تی مدار و تجویزهای درست ، می توان کلان شهر تهران را در حوزه شهرداری مجازی ، هدایت و مستقر کرد.
آیا شمارش معکوس؟
آیا شمارش معکوس برای حصول به آرمان شهرداری مجازی (e-municipality)و شهروند الکترونیک (e-citizen) در تهران آغاز شده است ؟ پاسخ به این سوال خیلی مشکل است . اما باید اذعان کرد که شهرداری در یک دهه گذشته ، خیلی بیش تر از قبل ، آی تی مدار شده است . سایت های شهرداری تهران ، همه وضعیت خیلی خوبی ندارند. در این جا لازم نیست به ذکر نمونه ها اشاره کرد ؛ چرا که شهرداری در این حوزه در ابتدای کار قرار دارد. اما باید پذیرفت که پایگاه هایی مانند Tehran.ir و tehransara.ir به زودی با مجموعه پورتال های زیر مجموعه خود ، در آموزش مجازی ، فرهنگ سازی و اطلاع رسانی تحت وب خدمات شهرداری به مردم ، فعالیت منظم و گسترده ای را آغاز خواهند کرد.
انتظار می رود ، برای گسترش زیر ساخت های شهرداری مجازی در کلان شهر تهران ، ستادی در شهرداری تهران برای هماهنگی و هدایت امور تحت نظارت عالی ترین مسئول فناوری اطلاعات شهرداری تهران تشکیل و روز شمار فعالیت های ان در پایگاه الکترونیکی جهت کسب نظرات کارشناسان و علاقمندان ، اعلام شود. شهرداری تهران نشان داده است ، کارهایی که برای آن روزشماری مشخص کرده است ، با اثر بخشی خوبی به نتیجه رسانده است و این امر ، در مجموعه مدیریتی دکتر قالیباف ، بیش از پیش به چشم می خورد.
در مجموع ، برگزاری نمایشگاه ساب پروتال های شهرداری تهران را باید یک گام اساسی به جلو در جهت نیل به استقرار شهرداری مجازی در ایران دانست. اگر تهران در این حوزه موفق گردد ، این امید وجود دارد که مجموعه نظام ، به گسترش مبانی شهرداری مجازی و شهروند مجازی در دیگر استان ها نیز اهتمام ورزد. بنابراین ،کار شهرداری مجازی در تهران بسیار سخت و دقیق است . چرا که سرنوشت دیگر استان ها ، به اهتمام کار ارزنده و موفق شهرداری الکترونیک در تهران وابسته است.
| | | | | | |
|
 |
تحليل |
 |
 |
:: اقتصادی :: |
 |
|
:: فناوری اطلاعات :: |
 |
|
:: روی خط جوانی :: |
 |
|
:: ورزش :: |
 |
|
:: فرهنگ و هنر :: |
 |
|
:: حوادث :: |
 |
|
|
 |
 |
|
 |
|
|