 |
توصيه روز |
 |
 |
:: بازار کامپيوتر :: |
 |
|
:: نکته آموزشی :: |
 |
|
|
 |
 |
|
 |
|
|
|
ایتنا , چهارشنبه 17 مرداد 1386 |
|
بازار مانیتور در تسخیر LCDها
|
| | |
 | بنابر بررسی iSuppli تقاضای کارخانهها برای تولید LCD بعد از رشدی که در ماه مارس گذشته داشت هماکنون در ماه اخیر ثابت مانده است. |  یادداشت آنلاین-بعد از مدت زمان زیادی که مانیتورهای CRT بازار را به طور کامل در اختیار خود گرفته بودند گویا کمکم نوبت LCDها شده است تا جدیتر از گذشته به رقابت ادامه دهند و با فشار بیشتری حکم به خروج این فناوری از بازار ICT دهند.
طبق آخرین نظرسنجی انجام گرفته از سوی باشگاه فعالان ICT ، مانیتورهای CRT 17 که مدتها بیشترین تقاضا را در بازار داشتند، بعد از افت سهم 10 درصدی در فاصله تابستان گذشته تا زمستان، هماکنون با 5 % افت از زمستان تا به امروز با 39 % دوران نزولی خود را ادامه میدهند اما با این وجود همچنان در صدر شاخص قرار گرفتهاند.
از طرف دیگر، LCDها که 3 رتبه بعدی را در سایزهای 17،15 و 19 اینچ به خود اختصاص دادهاند با مجموع 52 درصد، بیش از نیمی از بازار را در اختیار گرفتهاند و با توجه به آمار پیشبینی میشود که در آینده روند صعودی خود را به راحتی طی کنند. هماکنون در آمار کلی LCDها 56 و CRTها 44 درصد از سهم شاخص بازار ایران را در اختیار دارند.
بنابر پیشبینی iSuppli ارگان جمعآوری و تحلیل آمار، در بازار جهانی درآمد حاصل از فروش مانیتورهای LCD تا آخر سال 2007 از 62 به 65 میلیارد دلار و تا سال 2011 این درآمد در LCDهای با سایزهای بزرگتر به 102 میلیارد دلار نیز خواهد رسید. این ارقام گویای پتانسل بالقوه بازار آتی LCDها خواهد بود که بالطبع بر اساس تقاضای موجود و ادامه روند تقاضا، برآورد شده است.
بنابر نظرسنجی مذکور بعد از CRTها، LCDهای 17 اینچ با 28 درصد سهم قرار دارند که نشاندهنده رشد تقاضای هر چند کم این دسته از مانیتورهاست. این LCDها که در زمستان گذشته در تهران و شهرستان سهم یکسانی را در اختیار داشتند با تثبیت سهم شهرستانها و با 6 % افزایش سهم تهران توانستند در مجموع 2% رشد آماری را در شاخص اخیر به نمایش بگذارند.
بنابر بررسی iSuppli تقاضای کارخانهها برای تولید LCD بعد از رشدی که در ماه مارس گذشته داشت هماکنون در ماه اخیر ثابت مانده است. ضمن اینکه با توجه به این بررسی تقاضای کاربر نهایی برای LCD های 17 اینچ نیز در ماه اخیر ثابت مانده است.
از طرف دیگر عرضهکنندگان محموله پنلهای 17 اینچ، به رشد قوی تقاضا در ربع دوم سال میلادی و کسب درآمد بالاتر از این پنلها در صورت افزایش قیمت اشاره کردهاند. البته این توجه نیز داده شده است که به علت میزان تقاضای بالا در ربع سوم سال میلادی یعنی تابستان، بازار ممکن با خطر عرضه بیش از حد نیز مواجه شود که این امر در صورت کنترل نشدن قیمتها میتواند به طور بالقوه از میزان تقاضا نیز بکاهد.
اما در رتبه سوم بعد از LCDهای 17 اینچ، LCDهای 15 اینچ قرار دارند که در بین این دسته از مانیتورها تنها دسته ای هستند که با توجه به شاخص از زمستان گذشته 5 درصد کاهش سهم داشتهاند. 15 اینچها که در فاصله تابستان گذشته تا زمستان شاهد 6 % افزایش سهم در شاخص بازار بودند هماکنون در حالی 16% از این سهم را در اختیار دارند که به نظر میرسد تقاضای بازار به سوی LCDهای بزرگتر رفتهرفته بیشتر میشود.
مصداق این قضیه نیز 4 برابر شدن سهم شاخص بازار LCDهای 19 اینچ از شاخص گذشته تا به امروز است. این سری از LCDها که در زمستان گذشته 2% از سهم شاخص بازار را در اختیار داشتند هماکنون هم در تهران و هم در شهرستان 8% از این سهم را در اختیار گرفتهاند که بر رشد و ثبات این تقاضا در کل کشور اشاره دارد.
از طرفی بنا بر پیشبینی iSuppli، انتظار میرود تعداد مانیتورهای با سایز بزرگ تا پایان سال به 350 میلیون دستگاه برسد که این رقم نشانگر رشد 24 درصدی این تقاضا نسبت به سال گذشته میلادی است.
با توجه به آمار ارائه شده از سوی این نهاد و تطبیق آن با آمار به دست آمده از اعضای باشگاه فعالان ICT ایران به نظر میرسد که در مدت زمان نزدیکی از طرفی شاهد افزایش مضاعف تقاضای بازار برای LCD های 19 خواهیم بود و از طرف دیگر شاهد کاهش تقاضا برای LCDهای 15 اینچ.
اما نکته دیگری که در این میان نباید از یاد برد، خارج شدن مانیتورهای 15 اينچ CRT از دور پرفروشهای بازار است که سالها پرفروشترین و پرتقاضاترین کالای این بازار بودند. اما به هر حال این قدرت تکنولوژی است که همچنان میتازد و نسل آتی مانیتورها خیلی سریع و همگام با سرعت پیشرفت تکنولوژی پا به عرصه ظهور خواهد گذاشت، کما اینکه مانیتورهایی که از تکنولوژی OLED بهرهمند هستند شاید خیلی سریعتر از زمانی که LCDها توانستند بازار را به کنترل خود در بیاورند، بتوانند بر بازار حکومت کنند.
CRTها اولین بودند و با اینکه بزرگ بودند کارآیی عالی داشتند. LCDها که پس از آنها آمدند بسیار باریکتر بودند و البته گرانتر، ولی در عین حال کارآیی آنچنان عالی نداشتند و آنهایی که داشتند نیز از قیمت بالاتری برخوردار بودند.
حال تصور کنید صفحه نمایشی باریکتر، با وضوح بالاتر و ارزانتر از قبلیها. شاخص S&P نتیجه آمارگیری هفتگی درباره موضوعات و اقلام مختلف از اعضای باشگاه فعالان ICT کشور میباشد. آرای اعضای این باشگاه که متشکل از حدود 2000 واحد فعال در امر توزیع و فروش محصولات رایانه و ارتباطات میباشد به صورت آنلاین در پورتال www.sandp.ir ثبت، جمعآوری و به صورت نمودارهای آماری ارائه میگردد.
بدون هرگونه ادعای مربوط به میزان جامعیت شاخص ارائه شده، این آمار به تفکیک تهران و شهرستانها و نمودارهای مقایسهای آن و نیز تحلیلهای مرتبط با هر شاخص و آرشیو شاخصها در سایت www.sandp.ir برای دسترسی عموم موجود میباشد. نظرات و پیشنهادات کارشناسانه خود را در حوزه ICT از طریق سایت ارسال نمایید.
| | | | | | |
|
 |
تحليل |
 |
 |
:: اقتصادی :: |
 |
|
:: فناوری اطلاعات :: |
 |
|
:: روی خط جوانی :: |
 |
|
:: ورزش :: |
 |
|
:: فرهنگ و هنر :: |
 |
|
:: حوادث :: |
 |
|
|
 |
 |
|
 |
|
|