 |
توصيه روز |
 |
 |
:: بازار کامپيوتر :: |
 |
|
:: نکته آموزشی :: |
 |
|
|
 |
 |
|
 |
|
|
|
ایسنا , سه شنبه 30 مرداد 1386 |
|
روزنامهخواني و روزنامهنويسي
|
| | |
 | روزنامه، طوري طراحي شده كه هم براي ورقزدن و هم براي خواندن باشد، اما چند درصد از مردم، روزنامه را ميخوانند؟ كسي همه روزنامه را از ابتدا تا انتها نميخواند. اگر كسي اين كار را انجام دهد، مخاطب بسيار كميابي است... | 
یادداشت آنلاین-روزنامه براي خواندن است يا ورقزدن يا اين به روزنامهاي كه شما انتخاب كردهايد، بستگي دارد؟
در وبلاگ"جمع آوري و پردازش اطلاعات" به نشاني http://kareamali.blogfa.com آمده است: روزنامه، طوري طراحي شده كه هم براي ورقزدن و هم براي خواندن باشد، اما چند درصد از مردم، روزنامه را ميخوانند؟ كسي همه روزنامه را از ابتدا تا انتها نميخواند. اگر كسي اين كار را انجام دهد، مخاطب بسيار كميابي است...
اين فرد، احتمالا به همهچيز علاقه دارد؛ اخبار سياسي، ورزشي، فلسفي، اجتماعي، فرهنگي، هنري، جدول، سرمقاله و بسياري از مسائل ديگر، جزو علاقههاي اين شخصيت خيالي است، اما مخاطب نمونه روزنامه كسي است كه آن را ميخرد و ورق ميزند. در خلال ورقزدن، روي بعضي از مطالب مكث ميكند. چند خط ميخواند و اگر دوست داشت، ادامه ميدهد؛ اگر نه سراغ عكس يا تيتر ديگري ميرود كه براي او بهاصطلاح دندانگير باشد.
بعضيها هميشه روزنامه نميخرند. اما داخل روزنامهها دنبال چيزي ميگردند و ميخواهند كه آن چيز را پيدا كنند. اين دسته از مخاطبها روزنامه را بيرحمانهتر از نوع اول ورق ميزنند و بيصبرانهتر جستوجو ميكنند. در نهايت هم بهسختي از روزنامه انتقاد ميكنند.
يك دسته ديگر مخاطب داريم، مخاطبهاي «نكتهسنج» كه روزنامهها نياز مبرم به حضور آنها دارند. مخاطب نكتهسنج ممكن است بعضي مطالب را با دقت بخواند و از آنها نتيجهگيري كند. ممكن است روزي در تاكسي، جمعبندي مطالعه يك هفته روزنامه را در قالب يك انتقاد بيان كند.
مخاطب نكته سنج پس از يك هفته مطالعه مستمر و پيگيري چندين خبر در روزنامه، توانايي قضاوتكردن درباره يك اتفاق را دارد. حالا اين مخاطب ميتواند به كار كساني كه سالها در كسوت روزنامهنگاري مشغول هستند، ايراد بگيرد و انتقاد كند. به همين دليل، ماحصل تلاش و تجربه سالها روزنامهنگاري در گرو قضاوت مخاطبي است كه يك هفته مطالعه مستمر در روزنامه داشته است.
در روزنامهها هم هدف، جلب رضايت مشتري است؛ هرچه سليقه مشتري طلب كند، روزنامه اين فرصت را دارد كه به موج مطالبات مخاطب سوار شود. به همين دليل، در مرحله بعد، كار روزنامهنويس به مرحله دشوارتري ميرسد و آن، انتخاب سوژه و بزرگنمايي و كوچك نمايي چيزي است كه مخاطب انتظار دارد. در پايان بد نيست كه يك بار ديگر بپرسيم «روزنامه براي ورقزدن است يا خواندن؟».
اگر روزنامهها تنها براي ورقزدن بود، روزنامهنگارها ديگر نيازي به كاركردن نداشتند؛ پس براي پويايي فضاي كار هر روزنامهاي، مخاطبان بايد داخل هر روزنامهاي به دنبال جلوهاي از سليقه خود باشند. بدين ترتيب روزنامهنگاري هم كه با گسترش وسايل ارتباط جمعي كمي از رونق گذشته خود را از كف داده، باز هم در زمره مشاغل پر رونق قرار ميگيرد.
| | | | | | |
|
 |
تحليل |
 |
 |
:: اقتصادی :: |
 |
|
:: فناوری اطلاعات :: |
 |
|
:: روی خط جوانی :: |
 |
|
:: ورزش :: |
 |
|
:: فرهنگ و هنر :: |
 |
|
:: حوادث :: |
 |
|
|
 |
 |
|
 |
|
|