 |
توصيه روز |
 |
 |
:: بازار کامپيوتر :: |
 |
|
:: نکته آموزشی :: |
 |
|
|
 |
 |
|
 |
|
|
|
دنیای کامپیوتر و ارتباطات , پنجشنبه 1 شهريور 1386 |
|
سوني در خاورميانه
|
| | |
 | اگرچه شرکت سونی در سالهای اخیر فرازونشیبهای زیادی را تجربه کرده است ولی شکی نیست که سونی به یکی از محبوبترین نامها در صنعت تولید محصولات الکترونیکی مصرفی، سرگرمی و حتی فیلم و موسیقی تبدیل شده است. | 
هومن كبيري پرويزي- سونی به یکی از محبوبترین نامها در صنعت تولید محصولات الکترونیکی مصرفی، سرگرمی و حتی فیلم و موسیقی تبدیل شده است و به نظر میرسد رویای آکیو موریتا از بنیانگذاران نخستین این شرکت که میگفت: «من مايلم سوني به يكي از بزرگترين شركتهاي عمده جهان تبديل شود. من ميخواهم سوني در هر كشوري، صرفنظر از اينكه كدام كشور باشد، يكي از محبوبترين شركتهاي منحصر بفرد در آنجا باشد.» محقق شده است.
اگرچه شرکت سونی در سالهای اخیر فرازونشیبهای زیادی را تجربه کرده است ولی شکی نیست که سونی به یکی از محبوبترین نامها در صنعت تولید محصولات الکترونیکی مصرفی، سرگرمی و حتی فیلم و موسیقی تبدیل شده است و به نظر میرسد رویای آکیو موریتا از بنیانگذاران نخستین این شرکت که میگفت: «من مايلم سوني به يكي از بزرگترين شركتهاي عمده جهان تبديل شود. من ميخواهم سوني در هر كشوري، صرفنظر از اينكه كدام كشور باشد، يكي از محبوبترين شركتهاي منحصر بفرد در آنجا باشد.» محقق شده است.
فعالیتهای شرکت سونی در منطقه خاورمیانه، همانند اغلب شرکتهای دیگر از شهر دبی هدایت میشود. شعبه سونی در دبی به نام شرکت سونیگلف در منطقه آزاد جبلعلی دبی در سال 1989 تاسیس گردید. آقای اوسامو میورا از بنیانگذاران شرکت سونیگلف در سال 1989 در شهر دبی، از ابتدای سال جاری میلادی به عنوان مدیرعامل جدید این شرکت جانشین آقای ماسارو تاماگاوا شده است.
وی در سال 1982 به سونی پیوست و پیش از این به مدت هشت سال در سمت ریاست شعبات سونی در آرژانتین و شیلی و نیز در سمت مدیر فروش و بازاریابی در برزیل فعالیت کرده است. آقای میورا سابقه فعالیت در شعبات سونی در کشورهای مصر، قبرس و عربستان سعودی را نیز دارد. انتصاب آقای میورا در حالی صورت میگیرد که سونی چالشهای گوناگونی را در جهان و منطقه پیشرو دارد. از یک طرف مسابقه نسل جدید DVDها به منطقه خاورمیانه نیز تسری یافته و از طرف دیگر به دلایل گوناگون به نظر میرسد به سیطره سونی بر بازار کنسولهای بازی خاتمه داده شده است.
تمام اینها در کنار مشکلاتی مانند آتش گرفتن باتریهای لپتاپ ساخت این شرکت آن هم در دوره تغییر ساختار، باعث ایجاد حساسیت ویژهای در دوره کنونی گردیده است. با همه این احوال شرکت سونی گلف در سالهای اخیر روندی رو به رشد داشته است و توانسته رشدی دو رقمی را در فروش تجربه کند و بر خلاف بسیاری از شرکتهای رقیب تسلط خود را در بازار تحکیم بخشد.
آقای میورا در اولین اظهارات خود پس از انتصاب به سمت مدیرعاملی سونیگلف طی سخنانی رشد منطقه خاورمیانه و به خصوص امارات متحده عربی را خارقالعاده توصیف کرده و محصولات با وضوح بالا را انقلابی در محصولات الکترونیکی مصرفی و سرگرمی، میداند. ماهنامه دنیای کامپیوتر و ارتباطات در پاسخ به درخواست خوانندگان برای آشنایی با اين شرکت و انعکاس نظرات مدیران آن، مصاحبهای اختصاصی با ایشان انجام داده است که توجه شما را به آن جلب میکنیم.
به عنوان مديرعامل جديد شركت سونيگلف، برنامهها و ماموريت شما در منطقه چيست؟ چه چيزهايي در زمان مسئوليت شما تغيير خواهند كرد؟
تجارت و انجام موفقيتآميز آن، صرفنظر از اينكه شما كجاي دنيا هستيد، هميشه يك چالش است. فرد بايد نسبت به محيط، روندها و استراتژيها حساس بوده و آنها را درك كند. كسي كه در خاورميانه فعاليت ميكند هم، از اين قاعده مستثني نيست. از طرف ديگر، من فردي جديد نيستم. من يكي از اعضاي تيم موسس سونيگلف در سال 1989 در دبي هستم. رشد و پيشرفت سونيگلف از آن زمان تا كنون با ثبت رشدي دو رقمي، بسيار چشمگير بوده است. ماموريت من حفظ رشد اين منحني در جهت صحيح است، رو به بالا.
وظايف و مسئوليتهاي شركت سونيگلف (سوني خاورميانه و آفريقا) چيست؟ آياي شركت شما مسئوليتي در قبال كسبوكار فيلم و موسيقي شركت سوني دارد؟ آيا شركت شما زير نظر شركت مادر در ژاپن فعاليت ميكند يا از زيرمجموعههاي سوني آسيا- پاسيفيك در سنگاپور است؟ آيا دفتر نمايندگي تهران شركت سوني زيرنظر شركت سوني گلف فعاليت ميكند و يا مقر آسيا و پاسيفيك سوني در سنگاپور؟
سوني گلف تحت مالكيت كامل و از زيرمجموعههاي شركت سوني در ژاپن است. اين شركت به عنوان مقر و دفتر مركزي خاورميانه و آفريقاي شركت سوني در منطقه آزاد جبلعلي در شهر دبي و كشور اماراتمتحده عربي مستقر گرديده و زيرنظر دفتر منطقه آسيا و پاسيفيك شركت سوني در سنگاپور فعاليت ميكند. به غير از فعاليتهاي متداول در تاسيسات منطقه آزاد جبلعلي، سوني گلف اجراي فعاليتهاي گوناكون تداركات، فروش، بازاريابي، تبليغات و خدمات مشتريان را از طريق شركاي تجاري و دفاتر نمايندگي خود، هدايت ميكند. شبكهاي از دفاتر نمايندگي در ايران، عربستان سعودي، پاكستان و كنيا در كنار بيش از 250 مركز خدمات، حضور سوني در بازارهاي كليدي منطقه را تقويت ميكند. دفتر تهران شركت سوني زيرنظر شركت سونيگلف فعاليت ميكند. سونيگلف در حال حاضر 241 نفر پرسنل براي فعاليتهاي خود در خاورميانه دارد. كسبوكار فيلم و موسيقي شركت سوني در حوزه فعاليتهاي سونيگلف نميباشد.
آيا شركت فيلمسازي سوني و شركت سرگرميهاي موسيقي سوني بيامجي دفاتري در خاورميانه دارند؟ و اگر دارند، آيا شما با آنها در ارتباط هستيد؟
خير. شركتهاي فيلمسازي سوني و سوني بي امجي دفاتر مستقلي در منطقه خاورميانه ندارند و از طريق توزيعكنندگان محصولات خود در منطقه فعاليت ميكنند. شركت سونيگلف همكاري نزديكي با دفاتر اين توزيعكنندگان، در خصوص تلفيق فعاليتهاي تبليغاتي و ابتكارات بازاريابي مشترك، دارد كه تازهترين نمونه آن براي مرد عنكبوتي 3 (Spiderman 3) بوده است.
آيا سونيگلف ارتباط مستقيمي با سونياريكسون خاورميانه و شمال آفريقا (شعبه دبي) و يا تجهيزات حرفهاي سوني در خاورميانه دارد؟
سونياريكسون خاورميانه و نيز شركت راهحلهاي حرفهاي سوني خاورميانه (Sony Professional Solutions ME) شركتهاي مستقلي از زيرمجموعههاي شركت سوني هستند كه زيرنظر سوني گلف فعاليت نميكنند، ولي سونيگلف ارتباط نزديكي با آنها در خصوص فعاليتهاي تبليغاتي تلفيقي و بازاريابي مشترك گروهي، دارد.
سوني دومين توليدكننده محصولات الكترونيكي مصرفي در جهان است. رتبه سوني را در منطقه تحت مسئوليت خود (خاورميانه و آفريقا) و خصوصاً بازار ايران چگونه ارزيابي ميكنيد؟
تخمين رتبه يا سهم بازار سوني گلف در منطقه به دليل تفاوتهاي هر بازار نسبت به ديگري دشوار است. در هر حال سهم بازار ما از 25 درصد تا 40 درصد در بازارهاي مختلف منطقه متغير است. براي محصولات الكترونيكي مصرفي كليدي در بازار ايران سهم بازار به شرح زير است:
تلويزيونهاي السيدي براويا (در اندازههاي بالاتر از 32 اينچ) 40%
دوربينهاي فيلمبرداري هنديكم 70%
دوربينهاي عكسبرداري سايبرشات 60%
پخشكنندههاي موسيقي MP3 صد درصد
در كل كشورهاي ايران، امارات عربي متحده و عربستان سعودي مجموعا 60% فروش شركت سونيگلف در خاورميانه را در بر ميگيرند.
بازار خاورميانه و به ويژه ايران چقدر براي سوني اهميت دارد؟ ويژگيهاي اين بازار را در چه ميدانيد؟
خاورميانه بازار بسيار مهمي براي سوني به شمار ميرود. بازاري كه رشدي مداوم را در طي سالها نشان داده است. سوني به بازار خاورميانه، شبكه شركا و توزيعكنندگان خود و از همه بيشتر به ارائه محصولات ممتاز به مصرفكنندگان خود در خاورميانه متعهد است. در خاورميانه، ايران اجزاي حياتي را تشكيل داده است. ايران يكي از سه بازار اصلي سوني در خاورميانه است و در حقيقت محلي براي رشد فروش تلويزيونهاي السيدي براويا، هنديكم و سايبرشاتهاي سوني است.
در بسياري از كشورها، فروشگاهها و وبسايتهاي ويژهاي به نام سونياستايل (Sony Style) وجود دارد كه كليه محصولات شركت سوني و شركتهاي زيرمجموعه آن متشكل از تلفنهاي همراه سونياريكسون، فيلمهاي شركت سرگرميهاي خانگي سوني و موسيقيهاي تهيه شده توسط شركت سرگرميهاي موسيقي سوني بيامجي را در كنار محصولات الكترونيكي مصرفي سوني در يك مكان به فروش ميرساند. ولي در منطقه خاورميانه خبري از چنين فروشگاهها و يا وبسايتها نيست. آيا تصميم به راهاندازي سوني استايل در منطقه نداريد؟
ما همواره به دنبال يافتن راههايي براي ايجاد بهترين تجربيات براي مشتريان خود هستيم. در حال حاضر برنامهاي براي گشايش چنين فروشگاههاي وجود ندارد. ولي هر چيزي در آينده و در زمان مناسب امكانپذير است. ما هميشه روشهاي خلاقانه و جديدي را براي عرضه محصولات به مشتريان خود را بررسي ميكنيم.
چه عواملي براي تاييد نمايندگان فروش و خدمات پس از فروش شما مهمتر هستند؟
تعهد به خدمات با كيفيت، دسترسي محلي آسان براي حصول اطمينان از اينكه مشتريان با سادگي به مصولات سوني دسترسي دارند، از اهم بررسيها است. البته اينكه فروشندگان ما تعهد ما را با ديدگاه سوني درك كنند نيز يك عامل بسيار مهم است.
آيا ميتوانيد برنده نبرد فرمتهاي نسل جديد DVDها را پيشبيني كنيد؟ مزاياي فرمت ابداعي Blu-ray سوني را در مقابل HD-DVD در چه ميدانيد؟
از ديدگاه ما، محتوا چيزي است كه ما ميخواهيم با فرمت وضوح بالا (HD) تطبيق دهيم. با اين نگرش، و با پشتيباني 7 استوديو از 8 استوديوي بزرگ فيلمسازي جهان از اين فرمت، Blu-ray مزيت مهمي از جهت محتوا دارد. ويژگي ممتاز Blu-ray، ذخيره 25 گيگابايت اطلاعات در يك لايه و 50 گيگابايت اطلاعات در دو لايه است كه اين 67% بيشتر از ديسكهاي 30 گيگابايتي HD-DVD است. اين موارد Blu-ray را براي ذخيره فيلمهاي سينمايي با مقادير زيادي اطلاعات، تصوير و بخشهاي اضافي فيلمها، براي پخش وضوح بالا با روزلوشن 1080P ايدهآل ميسازد.
شما نوتبوكهاي مدل AR خود را به درايوهاي Blu-ray مجهز ساخته و به بازار عرضه كردهايد ولي تعداد زيادي از مصرفكنندگان در منطقه چشم انتظار ورود دستگاههاي پخشكننده Blu-ray هستند. چه زماني اين دستگاهها به بازار منطقه عرضه خواهند شد؟
شركت سونيگلف اولين دستگاه پخشكننده فرمت Blu-ray خود را كه مدل BDP-S1 است در ماه ژوئيه 2007 به بازار عرضه خواهد كرد.
سوني به عنوان شريك زندگي ديجيتال فيفا براي مدت 8 سال برگزيده شده است. برنامههاي شما در اين خصوص چيست؟
سوني قرارداد برنامه شراكت تجاري با فيفا به امضا رسانده است و اين توافقنامه سوني را «شريك فيفا» ميسازد كه اين بالاترين سطح حمايت از فيفا است كه تنها 6 شركت اين عنوان را دارند. سوني به عنوان شريك فيفا در بخش «زندگي ديجيتال» (كه فعاليتهاي تجاري گوناگوني را از سرگرمي تا محصولات الكترونيكي شامل ميشود.) برگزيده شده است و فعاليتهاي تبليغاتي و بازاريابي جهاني و منطقهاي براي بيش از 40 رويداد فيفا شامل جامهاي جهاني 2010 و 2014 را تدارك ديده است.
| | | | | | |
|
 |
تحليل |
 |
 |
:: اقتصادی :: |
 |
|
:: فناوری اطلاعات :: |
 |
|
:: روی خط جوانی :: |
 |
|
:: ورزش :: |
 |
|
:: فرهنگ و هنر :: |
 |
|
:: حوادث :: |
 |
|
|
 |
 |
|
 |
|
|