 |
توصيه روز |
 |
 |
:: بازار کامپيوتر :: |
 |
|
:: نکته آموزشی :: |
 |
|
|
 |
 |
|
 |
|
|
|
رقابت خانوادگي در بازار كيبورد
|
| | |
 | Genius با اينکه شاخص رشد 2 درصدي را تجربه کرده اما ريسک بزرگي را شروع کرده که البته و فعلا تا امروز نتيجه بدي نداشته است. |  بنا بر آخرين نظرسنجي باشگاه فعالان ICT، کيبوردهاي Farassoo با در اختيار داشتن 44 درصد از سهم شاخص محبوبيت بازار، همچون سالهاي اخير بيشترين تقاضاي بازار را به خود اختصاص داده است.
اين کيبوردها که با توجه به امتيازهاي شرکت فراسو در ارايه خدمات پس از فروش و همچنين تنوع مدل، سالها سهم قابل توجهي از بازار را به خود اختصاص داده بودند، اينک با اتکا به چند مدل پرفروش خود قصد دارند تا فاصله با رقيبان را همچنان حفظ کنند.
اما در عين حال چهاردرصد کاهش سهم اين برند در فاصله شش ماهه از طرفي مي تواند نشان دهنده بيتوجهي اين شرکت به محصول شخصيت ساز و استراتژيکاش باشد و يا اينکه بايد حرفهاي مدير عامل سابق فراسو را باور کنيم که فراسو دنبال سهم بازار بيش از 40درصد در هيچ محصولي در ايران نيست. از طرف ديگر نيز مي توان اين کاهش سهم را به تمرکز بيشتر اين برند بر بازار خاورميانه نسبت داد. بازاري که به نظرمي رسد با جذابيت خاصش فراسو را در هوس تسخير بازارهاي بين المللي وسوسه کرده است. در طول سالهاي اخير فراسو با اتکا به موفقيتش در بازار کيبورد، توانست در تک تک بازار لوازم جانبي جاي پايش را محکم و نگاهش را به بازارهاي بين المللي منعطف کند و اين اولين بار است که فراسو کاهش شاخص محبوبيت در يک محصول را تجربه ميکند. شايد در نگاه اول 4درصد آنچنان که بايد به نظر نرسد اما اگر با توجه به نظرسنجي سال گذشته S&P، ميزان تقاضاي بازار رايانه را بهطور ميانگين يک ميليون و 500 هزار دستگاه در نظر بگيريم و از طرفي با توجه به مصرفي بودن بازار کيبورد نياز به اين محصول يك ميليونوهشتصد هزار دستگاه برآورد شود، با کمي اغماض نسبت به شاخص محبوبيت S&P مي توان گفت اين کاهش سهم بهطور تقريبي بيانگر از دست دادن نزديک به 70 هزار تقاضاي کيبورد است. شايد نگاهي به شاخص رشد يافته TONB در اين نظر سنجي نشانگر اين نکته باشد که فراسو بخشي از سهم بازار خود را به رقيبي از خانواده خود واگذار کرده است!
اما دومين برندي که در بين پرفروشهاي بازار بخشي از سهمش را از دست داده است، برند ايراني شرکت "سه مه آبي " TVM است.
اين برند که در طول سالها فعاليت خود در بازار کيبورد همواره يکي از نزديک ترين رقيبان Farassoo در اين زمينه محسوب مي شد با از دست دادن 5درصد از سهم 11درصدي خود در بهار گذشته از جايگاه دوم به چهارم سقوط کرد تا عرصه رقابت با Farassoo را براي برندهايي همچون Genius و A4Tech خالي کند.
از طرفي اين موضوع وقتي حساسيت بيشتري پيدا مي کند و سوال برانگيزتر مي شود که با توجه به شاخص پاييز 85 اين برند بيش از نيمي از سهم خود را واگذار کرده است و اين در حالي است که با توجه به شاخص مذکور، اين برند در طول سال گذشته بعد از Farassoo جايگاه دوم را به خود اختصاص داده بود و دومين برند ايراني مطرح بازار محسوب مي شد.
Genius با اينکه شاخص رشد 2 درصدي را تجربه کرده اما ريسک بزرگي را شروع کرده که البته و فعلا تا امروز نتيجه بدي نداشته است.
از طرفي متم-اف به عنوان نماينده جديد Genius در ايران با تمرکز بر تبليغات خدمات پس از فروش، مسووليت بزرگي را براي خود ايجاد کرده است که هر گونه لغزشي مي تواند بر اعتبار برند خدشه وارد کند.
از طرف ديگر شاب نماينده قديمي تر اين برند در بازار با استفاده از زيرساختهايي که در مدت زمان زيادي بستر آن را فراهم کرده بدون هيچ حاشيهاي همچنان از محصولات اين برند در شبکه فروش گسترده تري حمايت مي کند.
و بالاخره در اين بين Genius است که از دو کانال و با دوحجم متفاوت از کالا وارد کشور مي شود که هر کدام شامل امکانات مذکور مي شوند. ايجاد يک رقابت سنتي با استفاده از هياهوي تبليغاتي عواملي است که مي تواند بعد از مدتها تکاني به نمودار هميشه استاتيک اين برند در بازار بدهد و با يک تير هم مصرف کننده و هم فروشنده را به خود جذب کند. حاصل رقابت اين دو شرکت داخلي چيزي جز بهره بردن Genius تايواني نيست و اين سود از هر طريقي که به دست بيايد براي برند ارزشمند است.
به اين ترتيب در صورت عدم موفقيت احتمالي سياست تبليغاتي نماينده جديد در عمل به وعدههاي داده شده و همچنين عدم توانايي تامين کالاي مورد تقاضا، نماينده قديمي به عنوان سوپاپ اطمينان براي حفظ اعتبار برند، قيمت بيشتري پيدا مي کند و به هر حال Genius از آن چه که بود پايين تر نمي رود و اين حاشيه امنيتي است که اين برند ناگزير از آن بهره مند مي شود. Genius هم اکنون با در اختيار داشتن 12درصد از سهم محبوبيت شاخص بازار، با فاصله 32درصدي از Farassoo در جايگاه دوم قرار دارد.
يک پله پايين تر A4Tech قرار گرفته است که بيشترين رشد را در بين برندهاي پرفروش بازار داشته است. اين برند که با توجه به شاخص پاييز 85، در آن زمان با برخورداري از 5درصد از اين سهم جايگاه ششم را به خود اختصاص داده بود، با دو برابر کردن سهم خود توانست جايگاهش را به رتبه سوم ارتقا دهد.
اين رشد 5درصدي که 4درصد آن مربوط به شش ماهه اخير است، اين برند را به اصلي ترين رقيب Genius تبديل کرده است.
اين برند که تا امروز بيشتر با تمرکز بر بازار اروپاي شرقي، به عرضه محصولات خود مي پرداخت، با استفاده از فرصت به وجود آمده از تضعيف جايگاه TVM، بهترين استفاده را کرده و توانست بر ميزان عرضه و تقاضاي خود بيفزايد.
A4Tech که در ابتدا بدون هيچ ادعايي در ويترين فروشگاهها قرار مي گرفت تا نگاه مصرف کننده را جلب کند، امروز با برندي رقابت مي کند که از دو کانال تامين کننده وارد کشور مي شود و درصدد رقابت با برند اول کشور است. به نظر مي رسد که در شرايط فعلي بالاتر بردن حجم عرضه کالا از سوي وارد کننده مي تواند بهترين ابزاربراي تخصيص سهم بيشتري از اين شاخص باشد.
اما در اين بين راضي نگه داشتن فروشنده و مصرف کننده و در نهايت حفظ سهم و جايگاه در بازار کار سختي است که بيشتر از سرمايه به درايت نياز دارد.
با توجه به ضريب رشدي که اين برند در فاصله سال گذشته تا به امروز داشته، مي توان حتي رشد بهتري را براي A4Tech پيش بيني کرد که اين بار بيش از پيش به تخصيص سرمايه و افزايش حجم عرضه از سوي اين برند در بازار ايران وابسته است.
A4Tech هم اکنون با تخصيص 10درصد از سهم محبوبيت شاخص بازار ايران پايين تر از Genius و بالاتر از TVM ايستاده است.
شاخص S&P نتيجه آمارگيري هفتگي درباره موضوعات و اقلام مختلف از اعضاي باشگاه فعالان ICT کشور است.
آراي اعضاي اين باشگاه، متشکل از بيش از دو هزار واحد فعال در امر توزيع و فروش محصولات رايانه و ارتباطات، بهصورت آنلاين در پرتال www. sandp. ir ثبت، جمع آوري و بهصورت نمودارهاي آماري ارايه ميشود. | | | | | | |
|
 |
تحليل |
 |
 |
:: اقتصادی :: |
 |
|
:: فناوری اطلاعات :: |
 |
|
:: روی خط جوانی :: |
 |
|
:: ورزش :: |
 |
|
:: فرهنگ و هنر :: |
 |
|
:: حوادث :: |
 |
|
|
 |
 |
|
 |
|
|