 |
توصيه روز |
 |
 |
:: بازار کامپيوتر :: |
 |
|
:: نکته آموزشی :: |
 |
|
|
 |
 |
|
 |
|
|
|
رسانه محور فرهنگ ساز تحقق شهر الکترونیک
|
| | |
 | سرعت کسب دانش و آگاهی از نوآوری، بسیار سریع تر از سرعت پذیرش آن است. | 
هموطن سلام- نشست تخصصی شهر الکترونیک و بررسی نقش رسانه های جمعی در تحقق آن به همت فرهنگسرای فناوری اطلاعات سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در باشگاه وبلاگ نویسان تهران برگزار شد.
در این نشست پس از خوشامدگویی مهندس مهدی عباسعلی رئیس فرهنگسرای فناوری اطلاعات ، دکتر محکی سردبیر روزنامه همشهری با اشاره به نقش و اهمیت رسانه ها در فرهنگ سازی در دنیای امروز گفت : هر زمان يك پديده يا ايده جديد و يا يك نوآوري در جوامع ورود پيدا مي كند، يكي از سوالاتي كه ذهن عاملان يا كاربران را مشغول مي كند، نحوه اشاعه اين پديده يا نوآوري در جامعه است و در باره فرهنگ سازي استفاده از اين نوآوري ها بحث هاي مختلف به ميان مي آيد و سوالاتي پيش كشيده مي شود .
وی افزود: در ابتدا، موضوع نوآوری از طريق کانال های ارتباطی (راديو، تلويزيون، مطبوعات، تبليغات محيطي، گفت و گوهاي شفاهي و ...) با افراد جامعه در میان گذاشته می شود. سپس افراد، در باره نوآوري با هم شروع به بحث و گفت و گو مي كنند.
وی افزود : پس از اين كه تعداد نسبتا زيادي از افراد، نوآوري را پذيرفتند، نیرويی فزاینده براي پذيرش نوآوري بر روي كساني وارد مي شود که تا كنون آن را نپذيرفته يا به كار نبسته اند. بدين ترتيب پذيرش نوآوري حالتي شتابان پيدا مي كند. مگر اين كه پشتيباني هاي ضروري بعدي اتفاق نيفتد و يا اين كه انتظارات مورد نظر جامعه تحقق نيابد و سرخوردگي به وجود آيد.
محکی گفت : در جوامعي كه مديران و كارگزاران توسعه، قصد دارند تا سرعت پذيرش نوآوری را افزایش دهند، ريتم و آهنگ اطلاع رساني و آموزش و اشاعه دانش و آگاهی ها نسبت به نوآوري را تندتر مي كنند. سرعت کسب دانش و آگاهی از نوآوری، بسیار سریع تر از سرعت پذیرش آن است. يعني مي توان افراد را خيلي سريع نسبت به نوآوري مطلع ساخت، اما اين كسب آگاهي، الزاما به منزله پذيرش سريع نوآوري نيست. در اين ميان يك دسته از افراد زودتر از ديگران نوآوري را مي پذيرند و به كار مي بندند و گروهي ديگر ديرتر.
محکی در خصوص فرهنگ سازي رسانه اي شهر الكترونيك اظهار داشت : هر گاه صحبت از نقش فرهنگ ساز رسانه ها مي شود، کارکرد «آموزشي» رسانه ها موضوعيت مي يابد. آموزش يکی از کارکردهای اصلی و حرفه ای رسانه ها است. رسانه ها، ظرفيت ها و توانايی های بسيار گسترده ای برای آموزش در تمام سطوح و حوزه ها دارند. نقشی که رسانه ها در شکل دهی به هنجارها، ارزش ها، نگرش ها و رفتارها ايفا می کنند، نوعی آموزش تلقی می شود که بسيار فراتر از آموزش های رسمی است و کل گستره مخاطبان رسانه ها را شامل می شود.
بنا براین گزارش در ادامه این نشست دکتر علی اکبر جلالی با اشاره به مهم بودن موضوع شهر الکترونیکی و شهروند الکترونیکی در هزاره سوم و در جامعه اطلاعات و همینطور در سراسر جهان ، بیان داشت: درایران نیز اقدامات اولیه از سال 1380 با شهر الکترونیک کیش آغاز و هم اکنون با برگزاری همایش بین المللی شهر الکترونیک به مرحله جدیدی خواهد رسید وی در ادامه افزود هم اکنون شهر تهران قدم های اولیه را برای الکترونیکی شدن بر می دارد و در آخرین اقدام پروژه های ساختمانی را به صورت دیجیتالی طراحی کرده است .
جلالی با اشاره به اینکه در سایر نقاط جهان شهرهای الکترونیکی به سرعت توسعه پیدا می کنند ، اظهار داشت : برترین شهر الکترونیکی جهان سئول در کره ی جنوبی می باشد که بیش از 500 خدمات خود را به صورت آنلاین (برخط) به مردم شهر خود ارائه می دهد .
تئورسین شهر الکترونیکی در ادامه افزود : در حال حاضر شهرهای توکیو ، سیدنی ، میلان ، لندن ، هلسینکی ، کپنهاک ، دوبی و دوبلین از جمله شهر های الکترونیکی هستند که خدمات خود را به صورت برخط ارائه می دهند .
به گفته ی وی معیارهای سنجش برای موفق بودن شهر الکترونیکی بستگی به عواملی مهمی چون : توانایی مدیریت ، کیفیت زیرساخت ها ، زیرساخت های الکترونیکی و ارتباطی ، نیروی کار ، کارآفرینی ، دسترسی به سرمایه ، مشوق های مالیاتی ، تقسیمات الکترونیکی و توسعه شهر الکترونیک دارد .
دکتر جلالی اظهار داشت : در ایران تا کنون شهرهای مشهد ، تهران ، اصفهان ، بم ، تبریز ، فارس ، کرمان ، بهشهر و سیرجان اقدام به الکترونیکی شدن کرده اند .
وی ادامه داد : از جمله مزایای توسعه شهر الکترونیکی از دیدگاه مسئولین صرفه جویی در انرژی ، کاهش بار ترافیک ، آلودگی زیست محیطی و از دید شهروندان صرفه جویی در زمان ، رفاه بیشتر و کاهش هزینه است .
به گفته ی این کارشناس شهروند الکترونیکی فردی است که بتواند از ابزار فن آوری اطلاعات مانند کامپیوتر ، اینترنت و تلفن همراه به راحتی استفاده کند .
با توجه به آخرین آمار ارائه شده از سوی وزارت ICT ضریب نفوذ اینترنت در کشور ما 1/16 می باشد و این در حالی است که از هر 100 نفر 16 نفر به اینترنت دسترسی دارند .
| | | | | | |
|
 |
تحليل |
 |
 |
:: اقتصادی :: |
 |
|
:: فناوری اطلاعات :: |
 |
|
:: روی خط جوانی :: |
 |
|
:: ورزش :: |
 |
|
:: فرهنگ و هنر :: |
 |
|
:: حوادث :: |
 |
|
|
 |
 |
|
 |
|
|