 |
توصيه روز |
 |
 |
:: بازار کامپيوتر :: |
 |
|
:: نکته آموزشی :: |
 |
|
|
 |
 |
|
 |
|
|
|
همشهری , جمعه 12 بهمن 1386 |
|
قاعدههاي جهاني آنلايننويسي
|
| | |
 | سعي نكنيد تعريف يا مفهومي را كه ميشود به آساني به آن لينك داد، خودتان دوباره ارائه كنيد. | 
دكتر يونس شكرخواه- قاعدههاي جهاني آنلايننويسي را ميتوان در سه سطح طبقهبندي كرد: ساختار متن؛ محتواي متن و لينكهاي متن.
ساختار متن:
پاراگرافهاي كوتاه: اجازه ندهيد پاراگراف هاي شما از 100 كلمه بيشتر شوند.
تعاريف و مفاهيم: سعي نكنيد تعريف يا مفهومي را كه ميشود به آساني به آن لينك داد، خودتان دوباره ارائه كنيد. در اين موارد آن تعريف يا مفهوم را تعمدا و به صورت مستقل بنويسيد و به آن به عنوان بخشي مستقل لينك دهيد (چانك) تا متن خودتان را طولاني نكنيد.
ميان تيتر: اگر متن شما از 300 كلمه بيشتر است به ميان تيتر نياز دارد. ميان تيترها را كوتاه انتخاب كنيد و سعي كنيد در آنها به مخاطب بگوئيد كه پاراگراف زير ميان تيتر مربوط به چيست.
فونت درشت: استفاد از واژههائي كه فونت آنها درشتتر است (Bold) ميتواند به مخاطب در يافتن موضوعات اصلي موجود در متن كمك كند. ولي فراموش نكنيد كه از اين كار بايد با احتياط و در حد كم استفاده كنيد تا مخاطب با شلوغي در متن مواجه نشود. احتياط هنگامي در اين زمينه ضروريتر است كه ميان تيتر هم داشته باشيد.
ليست: ليست همان كاري را ميكند كه گروبلي براي روزنامهنگاران قديمي ميكرد. گروبلي يا همان علائم اول پاراگرافها (دايرههاي كوچك تو پر يا تو خالي، ستاره، مربعهاي تو پر و تو خالي و...) كمك ميكرد تا مطلب ارائه شده تفكيك شدهتر به نظر برسد يا عمدتا وقتي به كار ميرفت كه چند موضوع مرتبط با هم ميبايست به صورت يك ليست يا يك فهرست دنبال هم ميآمد.
استفاده از چنين كاري در فضاي وب رايجتر از فضاي نوشتاري است و بعضيها بدون استفاده از كاراكترهاي مخصوص اين كار؛ فقط با تو رفتگي اول پاراگراف اين كار را ميكنند .
محتواي متن:
ايجاز : كوتاه بنويسيد و سر هر واژه اضافي را به سنگ بكوبيد. همين.
ساختار جمله: جملات بايد كاملا معطوف به پيام باشند. باز هم از زيادهنويسي بپرهيزيد. معلوم نويسي هم بر مجهول نويسي ارجح است. معلوم نويسي كار نويسنده را سختتر ميكند و كار مخاطب را راحتتر.
حرف زدن به جاي نوشتن: محاورهاي ننويسيد ولي مثل حرف زدن كه هميشه منظور آدم را زودتر از نوشتن بيان ميكند؛ عمل كنيد. منظور محاورهاي نويسي نيست؛ بلكه از قدرت انتقال پيام در حرف زدن در فضاي وب استفاده كنيد.
الان هر كه هر چه ميخواهد در فضاي وب مينويسد و ميگويد اين سافت نويسي است. سافت نويسي عمدتا در روزنامههاي جهان جاري است نه در وب؛ چون روزنامهها نميتوانند با سرعت وب و كوتاهنويسي رايج در آن مقابله كنند بنابراين با قلاب سافت نويسي به سراغ خوانندگان خود ميروند.
دقت كنيد كه در وب اين سوژههاي سافت هستند كه ميتوانند به خاطر عدم محدوديت جا - بر خلاف روزنامهها كه صفحات محدودي دارند- خبر شوند؛ نه اينكه در وب سافت نويسي رگه حاكم باشد.
لينك هاي متن:
كوتاه و گويا: لينكهائي كه ميدهيد كوتاه باشند و در حد چند كلمه (سقف كار 5 كلمه است). اين خطاست كه مثلا يك پارارگراف را لينك بدهيد.
بي دليل لينك ندهيد هر لينكي بايد يكي از توقعات مخاطب را برآورده سازد.
همه لينكها مخاطبان را به صفحات ديگري هدايت نميكنند و بعضي وقتها به بخش ديگري از همان صفحه هدايت ميكنند. در اين مواقع بهتر است با استفاده از كلمات "بالا" يا "پائين" اين موضوع را براي مخاطب مشخص كنيد تا گمان نكند لينك شما شكسته بوده است.
| | | | | | |
|
 |
تحليل |
 |
 |
:: اقتصادی :: |
 |
|
:: فناوری اطلاعات :: |
 |
|
:: روی خط جوانی :: |
 |
|
:: ورزش :: |
 |
|
:: فرهنگ و هنر :: |
 |
|
:: حوادث :: |
 |
|
|
 |
 |
|
 |
|
|