موتورهای جست‏وجو سودآور می‏شوند؟
چهارشنبه 28 بهمن 1383 - ساعت 19:20

اگر هم کسی به رقابتی بودن و سودآور بودن موتورهای جست‏وجو شک داشت، با تحولاتی که طی 90 روز اخیر اتفاق افتاده دیگر نباید هیچ شک و شبه‏ای در این زمینه داشته باشد.

 

خبرگزاری سلام _ از اوایل پاییز سال جاری، تمامی موتورهای جست‏وجوی مهم و پورتال‏های برجسته اینترنتی درصدد برآمده‏اند تا کامیپوترهای رومیزی کاربران اینترنت را به تصرف خود درآورند.
دراین میان موفقیت گوگل بسیار بیشتر از دیگر رقبا بوده است، اما مایکروسافت با موتور جست‏و جوی خود مشهور به MSN و یاهو نیز در فاصله کوتاهی از گوگل قرار دارند. جدیدترین تحول در این حوزه حاصل اقدامات یاهوست که با عرضه نسخه بتای نرم‏افزار جست‏وجوی کامپیوتر خود به کاربران امکان داده تا بتوانند تمامی فضای دیسک سخت خود از فایل‏های متنی گرفته تا تصاویر و حتی نامه های الکترونیک خود را جست‏وجو کنند.
در حال حاضر رقابت در دنیای موتورهای جست‏وجو به صورت شانه به شانه و بسیار نفسگیر در حال انجام است. کارشناسان بر این باورند که هرچند جست‏وجو برای یافتن اطلاعات در میان میلیاردها سند موجود در اینترنت به کاری نسبتا آسان مبدل شده، اما هنوز هم یافتن یک فایل word بر روی کامپیوتر شخصی شاید چندان آسان نباشد و کاربران معمولا برای این کار با دردسرهای زیادی مواجه می‏شوند.
مطمئنا هر موتور جست‏ و جویی که برای حل این مشکل راه حل مناسب و بهتری ارائه دهد، خواهد توانست دل کاربران وب را به دست آورد و آنان را برای همیشه مال خود کند. مسلما هر وب سایتی هم که کاربران بیشتری داشته باشد می‏تواند درآمد فزونتری را از طریق جذب آگهی بیشتر کسب کند.
در این میان نکته مهمی که توجه کارشناسان مسائل اینترنت را به خود جلب کرده، شکل‏گیری یک تحول آرام در ورای تلاش برای ساخت ابزارهای جست ‏وجوست. آنان معتقدند که این کار منجر به شکل‏گیری یک راه حل جهانی برای جست‏ وجو خواهد شد که به کاربران اجازه می‏دهد، هرچیزی را در دنیای بی‏انتهای مجازی مورد جست‏وجو قرار دهند؛ خواه این چیز یک فایل word باشد، یا یک نامه الکترونیک در یک وب سایت اینترنتی یا یکی از میلیاردها سندی که روی وب قرارگرفته است.
به طور قطع یافتن یک راه حل جامع در حوزه جست‏وجو اولین قدم برای رسیدن به این هدف است ولی به نظرمی‏رسد تا دستیابی به آن، نه چند ماه بلکه چندین سال فاصله داریم.
اولین اقدام برای جست‏وجو در کامیپوترهای شخصی 3 ماه پیش توسط گوگل انجام شد و شرکت‏های مایکروسافت، Ashjeeves و یاهو کماکان در مرحله آزمایش هستند. یاهو در حال حاضر با شرکت نرم افزاری x1 در حال همکاری است تا محصولی در خور نامش را به بازار عرضه کند. مقامات AOL هم از عرضه محصول مشابهی در اوایل سال 2005 خبر داده ‏اند و برای این کار از همکاری شرکت نرم‏افزاری کوپرنیک بهره‏مند شده ‏اند .
سرویس‏های جست‏و جوی کامپیوترهای رومیزی که استفاده از آنها رایگان است، بر مبنای اسکن کردن درایوهای سخت کامپیوترهای کاربران و ایجاد یک فهرست جست‏وجو عمل می‏کنند و اطلاعات تهیه شده توسط آنان روی کامپیوتر شخصی ذخیره می‏شود. بنابراین هنگامی که یک کاربر تصمیم می‏گیرد به دنبال یک فایل بگردد، بخش اعظم کاری که باید انجام شود از قبل صورت گرفته؛ بنابراین عملکرد نرم‏افزارهای جست‏وجوگر به گونه‏ای است که سرعت انجام جست‏وجو را از چند دقیقه به چند ثانیه کاهش می‏دهد.
در حال حاضر استفاده از تمامی نرم‏افزارهای جست‏وجوی PC رایگان است؛ اما بعید نیست که در آینده‏ برخی از این نرم‏افزارها در حین فعالیت آگهی‏هایی را هم به نمایش بگذارند و از این طریق نیز کسب درآمد کنند.
با این حال برخی کارشناسان معتقدند که چنین اقدامی ممکن است دردسرهای فراوانی را ایجاد کند. چندی قبل شرکت گوگل اعلام کرد که نامه‏های الکترونیک کاربران سرویس پستی خود موسوم به Gmail را اسکن کرده و آگهی‏های مرتبط با علایق آنان را برایشان ارسال خواهد کرد. این اقدام با مخالفت بسیاری مواجه شد. احتمالا هرگونه تلاش برای اسکن کردن کامپیوترهای شخصی برای فهم علائق کاربران و نمایش آگهی‏های مرتبط، اعتراض طرفداران حفظ حریم شخصی افراد را نیز به دنبال خواهد داشت.
باوجود همه این مسائل، موفقیت در جلب توجه کاربران رایانه‏های شخصی برای استفاده از یک نرم‏افزار جست‏وجوی خاص، مزایای فراوانی را به دنبال دارد.




روزنامهء هموطن سلام http://www.hamvatansalam.com
آدرس خبر : http://www.hamvatansalam.com/news23578.html