 |
توصيه روز |
 |
 |
:: بازار کامپيوتر :: |
 |
|
:: نکته آموزشی :: |
 |
|
|
 |
 |
|
 |
|
|
|
موتورهای جستوجو سودآور میشوند؟
|
| | |
 | اگر هم کسی به رقابتی بودن و سودآور بودن موتورهای جستوجو شک داشت، با تحولاتی که طی 90 روز اخیر اتفاق افتاده دیگر نباید هیچ شک و شبهای در این زمینه داشته باشد. | خبرگزاری سلام _ از اوایل پاییز سال جاری، تمامی موتورهای جستوجوی مهم و پورتالهای برجسته اینترنتی درصدد برآمدهاند تا کامیپوترهای رومیزی کاربران اینترنت را به تصرف خود درآورند.
دراین میان موفقیت گوگل بسیار بیشتر از دیگر رقبا بوده است، اما مایکروسافت با موتور جستو جوی خود مشهور به MSN و یاهو نیز در فاصله کوتاهی از گوگل قرار دارند. جدیدترین تحول در این حوزه حاصل اقدامات یاهوست که با عرضه نسخه بتای نرمافزار جستوجوی کامپیوتر خود به کاربران امکان داده تا بتوانند تمامی فضای دیسک سخت خود از فایلهای متنی گرفته تا تصاویر و حتی نامه های الکترونیک خود را جستوجو کنند.
در حال حاضر رقابت در دنیای موتورهای جستوجو به صورت شانه به شانه و بسیار نفسگیر در حال انجام است. کارشناسان بر این باورند که هرچند جستوجو برای یافتن اطلاعات در میان میلیاردها سند موجود در اینترنت به کاری نسبتا آسان مبدل شده، اما هنوز هم یافتن یک فایل word بر روی کامپیوتر شخصی شاید چندان آسان نباشد و کاربران معمولا برای این کار با دردسرهای زیادی مواجه میشوند.
مطمئنا هر موتور جست و جویی که برای حل این مشکل راه حل مناسب و بهتری ارائه دهد، خواهد توانست دل کاربران وب را به دست آورد و آنان را برای همیشه مال خود کند. مسلما هر وب سایتی هم که کاربران بیشتری داشته باشد میتواند درآمد فزونتری را از طریق جذب آگهی بیشتر کسب کند.
در این میان نکته مهمی که توجه کارشناسان مسائل اینترنت را به خود جلب کرده، شکلگیری یک تحول آرام در ورای تلاش برای ساخت ابزارهای جست وجوست. آنان معتقدند که این کار منجر به شکلگیری یک راه حل جهانی برای جست وجو خواهد شد که به کاربران اجازه میدهد، هرچیزی را در دنیای بیانتهای مجازی مورد جستوجو قرار دهند؛ خواه این چیز یک فایل word باشد، یا یک نامه الکترونیک در یک وب سایت اینترنتی یا یکی از میلیاردها سندی که روی وب قرارگرفته است.
به طور قطع یافتن یک راه حل جامع در حوزه جستوجو اولین قدم برای رسیدن به این هدف است ولی به نظرمیرسد تا دستیابی به آن، نه چند ماه بلکه چندین سال فاصله داریم.
اولین اقدام برای جستوجو در کامیپوترهای شخصی 3 ماه پیش توسط گوگل انجام شد و شرکتهای مایکروسافت، Ashjeeves و یاهو کماکان در مرحله آزمایش هستند. یاهو در حال حاضر با شرکت نرم افزاری x1 در حال همکاری است تا محصولی در خور نامش را به بازار عرضه کند. مقامات AOL هم از عرضه محصول مشابهی در اوایل سال 2005 خبر داده اند و برای این کار از همکاری شرکت نرمافزاری کوپرنیک بهرهمند شده اند .
سرویسهای جستو جوی کامپیوترهای رومیزی که استفاده از آنها رایگان است، بر مبنای اسکن کردن درایوهای سخت کامپیوترهای کاربران و ایجاد یک فهرست جستوجو عمل میکنند و اطلاعات تهیه شده توسط آنان روی کامپیوتر شخصی ذخیره میشود. بنابراین هنگامی که یک کاربر تصمیم میگیرد به دنبال یک فایل بگردد، بخش اعظم کاری که باید انجام شود از قبل صورت گرفته؛ بنابراین عملکرد نرمافزارهای جستوجوگر به گونهای است که سرعت انجام جستوجو را از چند دقیقه به چند ثانیه کاهش میدهد.
در حال حاضر استفاده از تمامی نرمافزارهای جستوجوی PC رایگان است؛ اما بعید نیست که در آینده برخی از این نرمافزارها در حین فعالیت آگهیهایی را هم به نمایش بگذارند و از این طریق نیز کسب درآمد کنند.
با این حال برخی کارشناسان معتقدند که چنین اقدامی ممکن است دردسرهای فراوانی را ایجاد کند. چندی قبل شرکت گوگل اعلام کرد که نامههای الکترونیک کاربران سرویس پستی خود موسوم به Gmail را اسکن کرده و آگهیهای مرتبط با علایق آنان را برایشان ارسال خواهد کرد. این اقدام با مخالفت بسیاری مواجه شد. احتمالا هرگونه تلاش برای اسکن کردن کامپیوترهای شخصی برای فهم علائق کاربران و نمایش آگهیهای مرتبط، اعتراض طرفداران حفظ حریم شخصی افراد را نیز به دنبال خواهد داشت.
باوجود همه این مسائل، موفقیت در جلب توجه کاربران رایانههای شخصی برای استفاده از یک نرمافزار جستوجوی خاص، مزایای فراوانی را به دنبال دارد.
| | | | | | |
|
 |
تحليل |
 |
 |
:: اقتصادی :: |
 |
|
:: فناوری اطلاعات :: |
 |
|
:: روی خط جوانی :: |
 |
|
:: ورزش :: |
 |
|
:: فرهنگ و هنر :: |
 |
|
:: حوادث :: |
 |
|
|
 |
 |
|
 |
|
|